Ford Focus har vært i produksjon siden 1998. Men nå er det slutt. I november skal samlebåndet slås av og fabrikken stenges helt.
Produksjonen av Ford Focus, som har vært i produksjon siden 1998, stopper i 2025. Beskjeden er at det ikke finnes noen etterfølger.
Det betyr at det etter november ikke lenger skal bygges biler i den tyske byen Saarlouis. Ford i Danmark har tidligere forsøkt å benekte historien til Boosted.
Siden det første gang ble rapportert at Ford skulle forlate Saarlouis, har det kommet frem at bilmerket har solgt fabrikken og fasilitetene til en annen gigant. Les mer om det her .
Beslutningen om å trekke Focus fra modellutvalget betyr at fra november vil Ford ikke ha vanlige personbiler i sitt europeiske modellprogram.
Finn Thomasen, Ford Europes kommunikasjonssjef, uttalte i en e-post til Motor1 at det ikke er noen planer om en direkte etterfølger til Focus.
Hele fabrikken stenger fordi det ikke er noen etterfølger.
Merket kan fortsatt bestille fabrikknye Ford Focus. Men det er sannsynlig at ordrebøkene vil bli stengt snart. Etter det må kundene nøye seg med lagerbiler.
Ford Focus har hatt en betydelig rolle siden introduksjonen av første generasjon i 1998, da den erstattet Escort. Men de siste årene har det vært liten suksess.
Her i Danmark er det like mange nye Fokuser på veiene som det er kopier av Ocean-SUV-en fra konkursrammede Fisker Inc. Nemlig 8 biler.
Med Forden forsvinner imidlertid også siste rest av kombi med manuell girkasse. For mange år siden sa merket at det ikke ville komme noen ny RS-modell.
Ford begrunner avgjørelsen med at det må ende med «kjedelige biler».
"Vi går ut av bransjen med kjedelige biler og inn i bransjen for ikoniske kjøretøy," sa Ford-sjef Jim Farley.
Han erkjenner at modeller som Fiesta og Mondeo hadde en lojal kundebase, men at det ikke var noe Ford kunne se på bunnlinjen.
Nå vil amerikanerne, som i stor grad har overtatt den europeiske delen av merket etter en større runde med permitteringer i fjor, i stedet satse på modeller som Bronco, Tremor, Raptor og Mustang.
Dette til tross for at Mustangen faktisk gjør det så dårlig at Ford selger flere eksemplarer av den elektriske Mach-E enn faktiske V8-motorer.
Ford-salget i Europa falt i 2024. Markedsandelen har også falt. I Danmark solgte importøren, som Ford også har solgt fra, 7.599 biler. Det er bare 4,9 prosent av markedet, eller akkurat nok til å være blant topp 10.