Det er bare en idé. Eller rettere sagt, et patent. Men nå har For det. Det betyr muligheten for å utstyre elbiler med manuell gir.
Ford undersøker muligheten for å introdusere manuelt girskift i elbiler. Bilprodusenten har sikret seg patent på et nytt system for nettopp det formålet. Målet er å gi føreren en kjøreopplevelse som ligner mer på biler med forbrenningsmotor.
Patentet, med tittelen "Shifter Assembly For Electric Vehicle," beskriver systemet, som ble publisert 20. mars.
Dette skriver Top Gear .
Girspaken i Fords system minner om en tradisjonell girspak. Den er imidlertid ikke mekanisk koblet til en girkasse slik vi kjenner den. I stedet er den montert på en hevet del av gulvet i elbilen.
Det er ulike aktuatorer under girspaken. De styres av en elektronisk kontrollenhet. Enheten regulerer strømmen fra elbilens batteripakke.
Den kontrollerer også hastigheten til de elektriske motorene og dreiemomentet de produserer. Når føreren beveger girspaken, sendes signaler til kontrollenheten. Disse signalene får enheten til å justere motorens ytelse slik at den føles som et girskifte.
Fords girspak simulerer kjøring med manuell girkasse… kanskje
Systemet handler først og fremst om å skape en viss følelse for sjåføren. Det handler ikke om å skifte faktisk gir i en girkasse. Ford har integrert små motorer i bunnen av girspaken.
De små motorene gir haptisk tilbakemelding direkte til førerens hånd. Girspaken kan for eksempel vibrere for å etterligne følelsen av en stor V8-motor.
Systemet gir også motstand når føreren flytter spaken mellom de simulerte girene. Dette bidrar til en mer autentisk følelse av girskifting.
Girspaken kan konfigureres på forskjellige måter. Den kan fungere som en sekvensiell girspak, hvor du skyver den forover eller bakover.
Den kan også settes til å følge et klassisk seks-trinns H-mønster. Siden de fleste elbiler ikke har en tradisjonell girtunnel, tilbyr systemet en smart funksjon. Hele girspaken kan trekkes ned og skjules i gulvet når den ikke er i bruk.
Andre bilprodusenter tester lignende systemer
Ford er ikke den eneste bilprodusenten som eksperimenterer med denne typen teknologi. Hyundai har allerede introdusert et lignende konsept i deres Ioniq 5 N-modell. Her brukes girskifter bak rattet for å simulere girskift.
Hyundai-systemet etterligner også lyden og følelsen til en bensinbil for å øke kjøregleden. Toyota jobber også med lignende ideer for deres elbiler.
Prototyper av Lexus RZ har blitt testet med simulert manuell girskifte og til og med en clutchpedal. Det er imidlertid fortsatt usikkert om disse systemene vil finne veien inn i produksjonsmodeller. Mange tror at skiftpadler er en mer sannsynlig løsning på vanlig cruising.
Elbiler er kjent for sin umiddelbare akselerasjon. De trenger ikke girskift for å levere dreiemomentet raskt – akkurat her og nå, faktisk. Mange av de raskeste nye bilene på markedet i dag er elbiler.
Men noen sjåfører savner interaksjonen og førerengasjementet som en manuell girkasse gir. Det er følelsen Ford og andre produsenter prøver å gjenskape med de nye systemene. Hensikten er å gjøre kjøreopplevelsen i elbiler mer engasjerende for entusiaster.
Fords system er foreløpig kun et patent. Søknaden ble levert tilbake i 2023, noe som viser at Ford har jobbet med ideen en stund.
Om den simulerte manuelle girspaken noen gang vil bli en realitet i Fords elbiler, vil tiden vise. Det kan imidlertid være en interessant måte å tiltrekke tradisjonelle bilentusiaster til elbilenes verden.
Er du interessert i å lese mer om Ford, elbiler eller den nyeste teknologien i bilverdenen? Da finner du massevis av artikler, nyheter og tester her på Boosted.dk.