Det er bare en idรฉ. Eller rettere sagt, et patent. Men nรฅ har For det. Det betyr muligheten for รฅ utstyre elbiler med manuell gir.
Ford undersรธker muligheten for รฅ introdusere manuelt girskift i elbiler. Bilprodusenten har sikret seg patent pรฅ et nytt system for nettopp det formรฅlet. Mรฅlet er รฅ gi fรธreren en kjรธreopplevelse som ligner mer pรฅ biler med forbrenningsmotor.
Patentet, med tittelen "Shifter Assembly For Electric Vehicle," beskriver systemet, som ble publisert 20. mars.
Dette skriver Top Gear .
Girspaken i Fords system minner om en tradisjonell girspak. Den er imidlertid ikke mekanisk koblet til en girkasse slik vi kjenner den. I stedet er den montert pรฅ en hevet del av gulvet i elbilen.
Det er ulike aktuatorer under girspaken. De styres av en elektronisk kontrollenhet. Enheten regulerer strรธmmen fra elbilens batteripakke.
Den kontrollerer ogsรฅ hastigheten til de elektriske motorene og dreiemomentet de produserer. Nรฅr fรธreren beveger girspaken, sendes signaler til kontrollenheten. Disse signalene fรฅr enheten til รฅ justere motorens ytelse slik at den fรธles som et girskifte.
Fords girspak simulerer kjรธring med manuell girkasse… kanskje
Systemet handler fรธrst og fremst om รฅ skape en viss fรธlelse for sjรฅfรธren. Det handler ikke om รฅ skifte faktisk gir i en girkasse. Ford har integrert smรฅ motorer i bunnen av girspaken.
De smรฅ motorene gir haptisk tilbakemelding direkte til fรธrerens hรฅnd. Girspaken kan for eksempel vibrere for รฅ etterligne fรธlelsen av en stor V8-motor.
Systemet gir ogsรฅ motstand nรฅr fรธreren flytter spaken mellom de simulerte girene. Dette bidrar til en mer autentisk fรธlelse av girskifting.
Girspaken kan konfigureres pรฅ forskjellige mรฅter. Den kan fungere som en sekvensiell girspak, hvor du skyver den forover eller bakover.
Den kan ogsรฅ settes til รฅ fรธlge et klassisk seks-trinns H-mรธnster. Siden de fleste elbiler ikke har en tradisjonell girtunnel, tilbyr systemet en smart funksjon. Hele girspaken kan trekkes ned og skjules i gulvet nรฅr den ikke er i bruk.
Andre bilprodusenter tester lignende systemer
Ford er ikke den eneste bilprodusenten som eksperimenterer med denne typen teknologi. Hyundai har allerede introdusert et lignende konsept i deres Ioniq 5 N-modell. Her brukes girskifter bak rattet for รฅ simulere girskift.
Hyundai-systemet etterligner ogsรฅ lyden og fรธlelsen til en bensinbil for รฅ รธke kjรธregleden. Toyota jobber ogsรฅ med lignende ideer for deres elbiler.
Prototyper av Lexus RZ har blitt testet med simulert manuell girskifte og til og med en clutchpedal. Det er imidlertid fortsatt usikkert om disse systemene vil finne veien inn i produksjonsmodeller. Mange tror at skiftpadler er en mer sannsynlig lรธsning pรฅ vanlig cruising.
Elbiler er kjent for sin umiddelbare akselerasjon. De trenger ikke girskift for รฅ levere dreiemomentet raskt โ akkurat her og nรฅ, faktisk. Mange av de raskeste nye bilene pรฅ markedet i dag er elbiler.
Men noen sjรฅfรธrer savner interaksjonen og fรธrerengasjementet som en manuell girkasse gir. Det er fรธlelsen Ford og andre produsenter prรธver รฅ gjenskape med de nye systemene. Hensikten er รฅ gjรธre kjรธreopplevelsen i elbiler mer engasjerende for entusiaster.
Fords system er forelรธpig kun et patent. Sรธknaden ble levert tilbake i 2023, noe som viser at Ford har jobbet med ideen en stund.
Om den simulerte manuelle girspaken noen gang vil bli en realitet i Fords elbiler, vil tiden vise. Det kan imidlertid vรฆre en interessant mรฅte รฅ tiltrekke tradisjonelle bilentusiaster til elbilenes verden.
Er du interessert i รฅ lese mer om Ford, elbiler eller den nyeste teknologien i bilverdenen? Da finner du massevis av artikler, nyheter og tester her pรฅ Boosted.dk.