Formel 1 bringer inn penger som aldri før

Aldri før har folkene bak de kommersielle rettighetene til Formel 1 raket inn så mye penger som tilfellet var i 2024. En lobb er imidlertid skuffende i regnskapet.

Årsregnskapet fra Liberty Media, innehaveren av de kommersielle rettighetene til Formel 1, viser rekordomsetning.

Formel 1s totale inntekter for 2024 er estimert til 3,65 milliarder dollar, tilsvarende cirka 25,3 milliarder danske kroner.

Dette er en økning på seks prosent sammenlignet med 2023. Analytikere har imidlertid pekt på en nedgang i omsetningen i fjerde kvartal. Noe som det er flere forklaringer på.

En av årsakene til nedgangen i inntektene det siste kvartalet er Las Vegas Grand Prix. Løpet, som debuterte i 2023, var full av penger. Men falt betydelig i 2024.

På den annen side er ikke dette fenomenet ukjent i motorsporten, hvor nyetablerte lobber ofte tiltrekker seg stor, men midlertidig, interesse. Det er derfor usikkert om Las Vegas Grand Prix kan opprettholde et stabilt oppmøte på sikt.

Pengene strømmer på – men de nye lobbene på samtalen trekker spesielt ned Formel 1

Las Vegas-løpet er spesielt relevant ettersom det er det eneste løpet på Formel 1-kalenderen som eies og drives direkte av Formel 1/Liberty Media.

I motsetning til andre løp, hvor Formel 1 får en fast avgift fra arrangørene, påtar organisasjonen i Las Vegas det fulle økonomiske ansvaret.

Hvis inntektene fortsetter å synke, kan det føre til en vurdering av bærekraften til Formel 1s strategi om å holde sine egne løp.

Kalenderen ble utvidet til 24 runder i 2024 mot 22 runder i 2023. En utvidelse som generelt bidro positivt til bunnlinjen. Spesielt har returen til Imola og racing i Kina på Shanghai International Circuit lønnet seg økonomisk.

Inntektene fra Formel 1 fordeler seg som følger:

  • Medieinntekter: 32,8 %
  • Lobbavgifter: 29,3 %
  • Sponsorater: 18,6 %

Selv om Las Vegas-løpet brakte inn mindre enn forventet, ser den generelle økonomien i sporten bra ut.

Regnskapet peker imidlertid på at Formel 1 fortsatt er svært avhengig av TV-rettigheter. Samtidig er det en risiko for at spesielt de nyere lappene på kalenderen ikke vekker like stor interesse som de klassiske. Verken bak TV-skjermene eller ute på banene.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...