Aldri før har folkene bak de kommersielle rettighetene til Formel 1 raket inn så mye penger som tilfellet var i 2024. En lobb er imidlertid skuffende i regnskapet.
Årsregnskapet fra Liberty Media, innehaveren av de kommersielle rettighetene til Formel 1, viser rekordomsetning.
Formel 1s totale inntekter for 2024 er estimert til 3,65 milliarder dollar, tilsvarende cirka 25,3 milliarder danske kroner.
Dette er en økning på seks prosent sammenlignet med 2023. Analytikere har imidlertid pekt på en nedgang i omsetningen i fjerde kvartal. Noe som det er flere forklaringer på.
En av årsakene til nedgangen i inntektene det siste kvartalet er Las Vegas Grand Prix. Løpet, som debuterte i 2023, var full av penger. Men falt betydelig i 2024.
På den annen side er ikke dette fenomenet ukjent i motorsporten, hvor nyetablerte lobber ofte tiltrekker seg stor, men midlertidig, interesse. Det er derfor usikkert om Las Vegas Grand Prix kan opprettholde et stabilt oppmøte på sikt.
Pengene strømmer på – men de nye lobbene på samtalen trekker spesielt ned Formel 1
Las Vegas-løpet er spesielt relevant ettersom det er det eneste løpet på Formel 1-kalenderen som eies og drives direkte av Formel 1/Liberty Media.
I motsetning til andre løp, hvor Formel 1 får en fast avgift fra arrangørene, påtar organisasjonen i Las Vegas det fulle økonomiske ansvaret.
Hvis inntektene fortsetter å synke, kan det føre til en vurdering av bærekraften til Formel 1s strategi om å holde sine egne løp.
Kalenderen ble utvidet til 24 runder i 2024 mot 22 runder i 2023. En utvidelse som generelt bidro positivt til bunnlinjen. Spesielt har returen til Imola og racing i Kina på Shanghai International Circuit lønnet seg økonomisk.
Inntektene fra Formel 1 fordeler seg som følger:
- Medieinntekter: 32,8 %
- Lobbavgifter: 29,3 %
- Sponsorater: 18,6 %
Selv om Las Vegas-løpet brakte inn mindre enn forventet, ser den generelle økonomien i sporten bra ut.
Regnskapet peker imidlertid på at Formel 1 fortsatt er svært avhengig av TV-rettigheter. Samtidig er det en risiko for at spesielt de nyere lappene på kalenderen ikke vekker like stor interesse som de klassiske. Verken bak TV-skjermene eller ute på banene.