Sesongen 2025 har ikke engang startet, fordi det ser mørkt ut for Alpines Jack Doohan. Laget vil ikke garantere ham en fremtid.
Det stilles allerede spørsmål om fremtiden til Formel 1-føreren Jack Doohan. Faktisk kan den unge australieren være ute av Formel 1-feltet før sesongstart.
Den 22 år gamle Formel 1-føreren overtok ellers Alpines ledige sete etter Esteban Ocons flytting til Haas. Men det går allerede rykter om at Doohan har en mer enn kort frist for å bevise sin verdi i bilen.
Ryktene om Doohans exit kommer til tross for at Auto Motor & Sport tidligere rapporterte at han var Alpines valgte trener. Det var angivelig en lekkasje at laget ikke var spesielt fornøyd med å komme ut til pressen.
Under de nettopp avsluttede pre-season testene i Bahrain ble Alpines lagleder Oliver Oakes spurt om lagets nye kor.
Doohan har angivelig bare 5 – kanskje 6 – løp å gjøre opp for, før Alpine gjør seg klar til å sparke ham permanent.
Unge Doohan kan være en saga blott før Formel 1-sesongen starter
Oakes bekreftet ikke om ledelsen søker permittering. Men laglederen vil heller ikke nekte for at det var tilfelle.
– Jeg synes han (Doohan, red.) gjør jobben sin tilfredsstillende. Han har taklet testene riktig, men til slutt må alle trenere levere.
Alpine har i år valgt å tegne kontrakter med en utvidet gruppe reservetrenere. I tillegg til Paul Aron og Ryo Hirakawa har de også valgt å kjøpe Franco Colapinto ut av kontrakten hans med Williams.
En strategi som virker uvanlig, spesielt siden laget allerede hadde to reservetrenere. Dette har fått mange til å spekulere i om Colapinto faktisk er ment for en rolle som en potensiell erstatning for Doohan.
Lagleder Oliver Oakes prøver imidlertid i første omgang å legge lokk på for mange av denne typen spørsmål.
– Fra utsiden kan det se ut som vi legger press på Jack ved å hente inn Franco. Men jeg ser det annerledes.
– Det er press på alle førere, uansett om de kjører i Formel 1 eller juniorklassene. Jack vet at han må opptre. Men vi lar ham fokusere på arbeidet sitt.
Det er fortsatt ukjent hvordan Alpine har tenkt å bruke sine tre reservekjerner.
– Vi har vårt testprogram med den gamle bilen, vi har en fører som støtter laget på løpene, og vi har en fører på stedet hver helg.
– De må alle gjøre TPC-testing (testing av tidligere biler) så vi har en god dynamikk i teamet, sier Oakes.
Men han vil ikke utdype hvor mye de enkelte sjåførene skal få kjøre i bilene. Han nevner imidlertid at det vil være forskjeller mellom korene; Franco Colapinto har allerede mye erfaring fra Grand Prix-helgene, Paul Aron har ingen, og Ryo Hirakawa er et sted midt i mellom.
Oliver Oakes vil imidlertid ikke stille spesifikke krav til Doohans ytelse. I hvert fall ikke for åpen mikrofon.
– Jeg vil ikke sette noen eksakt grense. Vi vet at noen biler er lettere å kjøre enn andre, så det kommer an på hvordan han utvikler seg.
– Forhåpentligvis blir det ikke nødvendig å diskutere det (en mulig fyring, red.)
Når Oakes blir ytterligere presset til å avkrefte ryktene om at Doohan bare har 5-6 lobber for å bevise seg, unngår han å svare direkte.
– Det er ikke min idé. Vi har vært åpne om planene våre, og jeg vil helst bare la Jack drive og teamet konsentrere seg om arbeidet sitt, sier han.
Alpine har gjennomgått betydelige endringer i løpet av det siste året. Teamet ser ikke lenger ut til å være kontrollert av Renaults styre i samme grad som tidligere. Renault leverer heller ikke lenger motorer til teamet. Mercedes gjør det.
Og med tidligere utestengt lagsjef Flavio Briatore tilbake i en rådgiverrolle på papiret, har lagets dynamikk endret seg.
Det første løpet i Australia vil være avgjørende for Doohans fremtid. Hvis han kan matche Gaslys prestasjoner, kan han redde plassen sin, men hvis han faller bak, kan Alpine velge å gi en av reservesjåførene deres sjansen.