19. oktober, 2024

Formel 1 vurderer nye motorer fra 2030 – for fansens skyld

Formel 1-sjef Stefano Domenicali sier nå at han er åpen for å diskutere nye motorer fra 2030.

V6-motorene som Formel 1-feltet har vist siden 2014 har aldri vært en favoritt blant motorsportfans.

Så nå prøver sporten å ta imot folk. Vel, litt. For ifølge Formel 1-organisasjonens direktør Stefano Domenicali skjer det ikke noe før tidligst i 2030.

Innen den tid vil Formel 1-bilene ha kort med V6-motor i 16 år. Men fans og folk i selve Formel 1 har klaget på motorene helt siden de kom i 2014, og erstattet de tidligere V8-ene.

Og selv om det er en ny motorregulering på vei i 2026, som blant annet er det Audi har takket ja til, så lever bare ikke V6-motoren med hybridassistanse opp til forventningene.

LES OGSÅ: Historisk sett må mange dansker konkurrere i verdens tøffeste løp

Spesielt ikke blant fans. Dette er spesielt tydelig i oppvarmingsklassene, som følger Formel 1. Her er det mer 'støy' å følge i Formel 2.

I USA har også hybridutrullingen av dagens 2,2-liters V6-motorer blitt forsinket i svært lang tid. Nettopp på grunn av lignende klager.

I et intervju med flere medier rett i forkant av Emilia Romagna Grand Prix denne helgen, avslørte Domenicali at mye avhenger av syntetisk bensin Formel 1-bilene skal kjøre på fra 2026.

For hvis det blir en suksess, vil Formel 1 være villig til å se på om man skal droppe hybridmotorene for «noe annet»

– Dette er en vurdering jeg har gjort meg. Men jeg har ennå ikke diskutert det med lagene, selv om det har vært diskutert med FIA (den internasjonale motorsportorganisasjonen, red.).

– Hvis de syntetiske drivstoffene fungerer, må vi vurdere om vi skal fortsette med hybridteknologien eller om det finnes bedre løsninger der ute, sier Stefano Domenicali ifølge Motorsport.com .

Noe Formel 1 derimot ikke er veldig opptatt av å slippe inn i sporten er et nytt, amerikansk lag. Uansett er søknaden deres avslått. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!

Latest

Don't miss

Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen

Nok en gang har teknikken hos Motortilsynet medført unødig...

BMW krever forbudet mot forbrenningsmotoren stanset

Stopp forbudet mot forbrenningsmotoren eller bli avhengig av Kina,...

Dansker har kjøpt bilene i Fiskers konkursbo

Bilmerket Fisker Inc. har allerede forlatt konkursbo i hele...

En gang verdens første, finnes den ikke lenger i Danmark

Etter en periode på bare to år har den...

Her er de første bildene av nye Renault 4

Renault 4, tidenes mestselgende Renault, er tilbake. Nå som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

15 år gammel gutt siktet for hensynsløs kjøring i en svært liten bil

En 15 år gammel gutt er siktet for uaktsom kjøring etter å ha hatt en fartsgrense på over 150 kilometer i timen i tettbebyggelse...

BMW krever forbudet mot forbrenningsmotoren stanset

Stopp forbudet mot forbrenningsmotoren eller bli avhengig av Kina, sa BMW-sjef Oliver Zipse. Paris Motor Show er i full gang, og BMW-sjef Oliver Zipse...

En gang verdens første, finnes den ikke lenger i Danmark

Etter en periode på bare to år har den danske MG-importøren trukket verdens første elektriske stasjonsvogn fra programmet. Det samme er tilfellet i Norge....

77-åring fikk en regning på 105 000 DKK for lading av elbil

77 år gamle Göran Björstad fikk en regning på 105.000 kroner etter at han hadde ladet sin elektriske Kia. — Sånt skjer fra tid...

Hyundai Inster har fått danske priser – her er oversikten

Hyundai har offentliggjort de danske prisene på deres nye elbilmodell, INSTER, som lanseres i begynnelsen av neste år. Prisen starter på 179.995 DKK, og...

BMW nekter å gi opp – selger bensinbiler etter 2035

Det er både prematurt og knekast for Kina å kun selge elbiler i Europa i 2035, sier BMW-direktør Oliver Zipse. BMW vil ikke bidra...

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark blir tvunget til å reinstallere hydrogenstasjoner. Noe som ellers forsvant helt i fjor. Nye EU-regler...

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil har angret så mye at de har gått tilbake til bensin- eller dieselbilen. Tyskland er...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert fall ikke i Sverige. Ingen bil kan rett og slett leve opp til kravene fra...

Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen

Nok en gang har teknikken hos Motortilsynet medført unødig ulempe for de danske bileierne, som imidlertid ikke skal regne med en unnskyldning. De har...

Elektriske bilmerker okkuperer Bella Center: eCar Expo 2024

Europas største elbilmesse kommer til København med et imponerende utvalg av debutanter og spennende premierer. Når dørene åpnes til eCar Expo i Bella Center...

Peugeots neste elbil får firkantet ratt

Ingen fransk bilutstilling uten franske bilmerker. I år leverer Peugeot det kanskje mest futuristiske på hele Paris Motor Show. Et ratt er rundt. Med...