Det er de stadig økende kostnadene ved bilreparasjoner som får forsikringsselskapene til å kaste inn håndkleet. Totalskade er bare lettere.
Det er eksempler på biler med bulker i dørene som er erklært totalskade. Og selv om det kan høres veldig lite ut, er det likevel realiteten.
I hvert fall i USA, hvor forsikringsselskaper nå erklærer hver femte bil som totaltaps. Dette viser tall fra CCC Intelligent Solutions, som mediet Bloomberg viser til.
Det er særlig de økende kostnadene for både selve skadearbeidet og prisen på nye deler som gjør at forsikringsselskapene går den veien.
Samme rapport fra CCC viser at det oftere er biler med forbrenningsmotor som avskrives som totaltap. Men det bildet kan godt endre seg ettersom elbiler stuper i verdi. Både nytt og brukt.
LES OGSÅ: Stor dansk bilimportør har mistet troen på elbiler
Enhver bilist som setter ut i en splitter ny bil kan og må forvente at verdien på bilen vil stupe de første årene. Men spesielt den nåværende priskrigen skader alle som kjøpte elbiler, fordi bilmerkene virkelig begynte å underby hverandre konstant.
Et bilde som også dukker opp her hjemme. FDM opplever uansett i økende grad henvendelser fra folk i elbil som er bekymret for at elbilene deres blir mindre og mindre verdt dag for dag. Teknisk insolvens, som det heter, er imidlertid ikke nødvendigvis et problem. Les mer om det her.
At mange biler, til og med langt flere enn før, avskrives som totaltap, er imidlertid ikke nødvendigvis dårlige nyheter for alle.
Bedrifter som spesialiserer seg på å kjøpe opp skadede biler har travle dager. Det renner rett og slett inn med biler som andre har vurdert ikke lenger skal være på veiene.
Det er også en del bevis i Danmark på at elbiler kan være i faresonen i den sammenheng. De siste årene har nærmere hundre nye elbiler blitt skrotet. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!