Elbilene må ikke slippe å betale avgift. Tvert imot må de betale etter hvor mye de veier. Det som ble kalt vektskatt i Danmark frem til 1997.
Britiske forskere hevder at en vektavgift basert på kjøretøyets vekt i stedet for CO2-utslipp vil være en mer rettferdig løsning. De mener at vekten er en god indikator på bilens samlede miljøpåvirkning.
Det skriver Bilmagasinet .
I en ny bok, Critical Mass, sier professor Felix Leach og seniorforsker Nick Molden at dagens skattesystemer favoriserer tunge elbiler mens de straffer lettere dieselbiler.
– Bilens vekt er en overraskende god gjennomsnittsindikator på totale utslipp, inkludert klimagasser, luftforurensning, støy, sikkerhet og påvirkning på infrastruktur.
– Forbrukerne kan bruke dette til å velge ny bil uten å bli påvirket av data fra partiske kilder, skriver Leach og Molden.
Forslaget deres består i å multiplisere bilens egenvekt med den årlige korte distansen. Resultatet gjenspeiler bilens totale klimapåvirkning og kan brukes til å beregne en mer nøyaktig vektavgift.
Selv om elbiler ikke slipper ut CO2 i trafikken, er de ikke utslippsfrie. Produksjonen av elbiler, spesielt batteriene, medfører betydelige CO2-utslipp.
I tillegg er elbiler i gjennomsnitt 40 prosent tyngre enn tilsvarende bensin- og dieselbiler. Den økte vekten krever større batterier, mer materiale og gir mer slitasje på veier og dekk.
Forskerne argumenterer for at en vektavgift vil oppmuntre forbrukerne til å velge lettere biler og mindre tunge.
– Ved å kjøpe en bil som veier 150 kilo mindre enn gjennomsnittet kan du spare rundt 800 kroner, skriver de.
En besparelse på 800 DKK kan også oppnås ved å kjøre 1600 kilometer mindre i året. For mange er det imidlertid mer realistisk å velge en lettere bil enn å redusere behovet for trafikk.
En vektavgift kan potensielt skape et mer rettferdig system , der alle biler beskattes i henhold til deres totale miljøpåvirkning.
Dagens system, hvor CO2-utslipp er hovedparameteren, favoriserer elbiler, selv om de også har en betydelig miljøpåvirkning.
En vektavgift vil ta hensyn til både produksjonsrelaterte utslipp og den økte belastningen som tunge godstog påfører infrastruktur og miljø.