Mikrobiler var ekstremt populære for 10-15 år siden. Og det er de fortsatt, viser en ny rapport. Bilene mister ingen verdi, men eierne vil ikke selge.
Mikrobiler er fortsatt en hit på det danske bruktbilmarkedet. Årsaken skal ifølge DR finnes i et bemerkelsesverdig lavt verditap.
Modeller som VW Up, Skoda Citygo, Seat Mii, Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroën C1, Fiat 500 og Ford Ka dominerer fortsatt gatebildet, selv om flere av bilene allerede er utgått.
Det er faktisk bare Fiat 500 som fortsatt produseres.
I perioden fra 2007 til 2018, da mikrobilene var på topp, kunne du kjøpe de billigste modellene for så lite som 60.000 kroner. For eksempel ble Ford Ka, som ble bygget på samme plattform som Fiat 500, solgt til.
Interessen for bilene har imidlertid ikke forsvunnet, selv om samlebåndene for lengst er demontert. Resultatet er et bruktmarked med uvanlig høye priser. For eierne vil faktisk ikke bli kvitt dem. Bilene altså.
Mikrobiler forsvinner bare veldig sakte fra Danmark.
Normalt bør sjåførene forvente at bilene deres taper opptil 50 prosent av verdien i løpet av de første tre årene.
Men i dag er verditapet for de noe eldre mikrobilene bare rundt 10 til 20 prosent. Selv for åtte-ti år gamle modeller er verditapet minimalt, sier markedsanalytiker Jan Lang fra BilBasen til DR.
Plattformen har i dag 3000 mikrobiler til salgs. Mens tallet for fire år siden var 10.000. Til tross for deres popularitet, forsvinner også biler fra veiene.
Det var en endring i registreringsavgiften som gjorde små bybiler ekstremt populære tilbake i 2007. For ganske mange dansker gjorde endringen det faktisk økonomisk attraktivt å eie en mikrobil.
Da avgiften ble fjernet i 2018, sank interessen for import av mikrobiler, og de forsvant nesten fra nybilmarkedet. Noen få modeller ble imidlertid fortsatt solgt.
For eksempel holdt Mitsubishi den lille Spacestar i live til 2024. Da var bilen 12 år gammel, selv om den kunne bestilles fabrikkny i Danmark.
Helle Aagesen fra Holstebro er fornøyd med sin Fiat 500.
Jeg hadde aldri hatt en så liten bil før, men den var fin, og jeg vil ikke bli kvitt den, sier hun til DR.
Hun er også godt fornøyd med at markedsprisen sett i et bredt perspektiv er rimelig. Hun håper dette vil gi henne en høyere innbyttepris den dagen bilen går videre.
For mange danske mikrobileiere kan en erstatning være nærmere enn de kanskje forventer. Innen 2026 forventer bransjefolk og analytikere at markedet vil bli oversvømmet med billigere elbiler.
EU presser bilmerker til å produsere langt flere elbiler. Selv om sjåfører utenfor Skandinavia ikke nødvendigvis vil ha dem. Les mer om det her .