4. mars, 2025

Fortsatt en hit i Danmark – mikrobiler taper ikke i verdi

Mikrobiler var ekstremt populære for 10-15 år siden. Og det er de fortsatt, viser en ny rapport. Bilene mister ingen verdi, men eierne vil ikke selge.

Mikrobiler er fortsatt en hit på det danske bruktbilmarkedet. Årsaken skal ifølge DR finnes i et bemerkelsesverdig lavt verditap.

Modeller som VW Up, Skoda Citygo, Seat Mii, Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroën C1, Fiat 500 og Ford Ka dominerer fortsatt gatebildet, selv om flere av bilene allerede er utgått.

Det er faktisk bare Fiat 500 som fortsatt produseres.

I perioden fra 2007 til 2018, da mikrobilene var på topp, kunne du kjøpe de billigste modellene for så lite som 60.000 kroner. For eksempel ble Ford Ka, som ble bygget på samme plattform som Fiat 500, solgt til.

Interessen for bilene har imidlertid ikke forsvunnet, selv om samlebåndene for lengst er demontert. Resultatet er et bruktmarked med uvanlig høye priser. For eierne vil faktisk ikke bli kvitt dem. Bilene altså.

Mikrobiler forsvinner bare veldig sakte fra Danmark.

Normalt bør sjåførene forvente at bilene deres taper opptil 50 prosent av verdien i løpet av de første tre årene.

Men i dag er verditapet for de noe eldre mikrobilene bare rundt 10 til 20 prosent. Selv for åtte-ti år gamle modeller er verditapet minimalt, sier markedsanalytiker Jan Lang fra BilBasen til DR.

Plattformen har i dag 3000 mikrobiler til salgs. Mens tallet for fire år siden var 10.000. Til tross for deres popularitet, forsvinner også biler fra veiene.

Det var en endring i registreringsavgiften som gjorde små bybiler ekstremt populære tilbake i 2007. For ganske mange dansker gjorde endringen det faktisk økonomisk attraktivt å eie en mikrobil.

Da avgiften ble fjernet i 2018, sank interessen for import av mikrobiler, og de forsvant nesten fra nybilmarkedet. Noen få modeller ble imidlertid fortsatt solgt.

For eksempel holdt Mitsubishi den lille Spacestar i live til 2024. Da var bilen 12 år gammel, selv om den kunne bestilles fabrikkny i Danmark.

Helle Aagesen fra Holstebro er fornøyd med sin Fiat 500.

Jeg hadde aldri hatt en så liten bil før, men den var fin, og jeg vil ikke bli kvitt den, sier hun til DR.

Hun er også godt fornøyd med at markedsprisen sett i et bredt perspektiv er rimelig. Hun håper dette vil gi henne en høyere innbyttepris den dagen bilen går videre.

For mange danske mikrobileiere kan en erstatning være nærmere enn de kanskje forventer. Innen 2026 forventer bransjefolk og analytikere at markedet vil bli oversvømmet med billigere elbiler.

EU presser bilmerker til å produsere langt flere elbiler. Selv om sjåfører utenfor Skandinavia ikke nødvendigvis vil ha dem. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Dansk toppdirektør ferdig – forlater flere bilmerker

Den danske bilimportøren Semler Premium, som selger Porsche, Lamborghini...

Mercedes lover å holde liv i V8- og V12-motorene

Det er nye toner fra Stuttgart. Mens AMG utvikler...

Elon Musk taper 80 milliarder kroner på Tesla

Tesla-aksjen er fortsatt verdt mye. Men det er ikke...

Volvo er rasende – vil forby forbrenningsmotoren nå

Volvos administrerende direktør mener ikke at EU har råd...

Stenger Maserati? 11 milliarder kroner har forsvunnet

Da den nå sparkede regissøren Carlos Tavares fikk luftet...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nissan GT-R avslutter produksjonen etter 18 år

Nissan GT-R har aldri offisielt vært til salgs i Danmark. Men etter 18 år er ordrebøkene også permanent stengt i Japan. Nissan GT-R er...

EU vender om – lemper krav til benzin- og dieselbiler

EU bringer nå europeiske bilmerker inn i moten og lemper på en rekke krav til bensin- og dieselbiler. Bensin- og dieselbiler skal fortsatt være...

Volvo er rasende – vil forby forbrenningsmotoren nå

Volvos administrerende direktør mener ikke at EU har råd til annet enn å forby forbrenningsmotoren. Elektrifiseringen må ikke svikte, sier han. Volvos administrerende direktør,...

Fører får fartsbot for å ha kjørt 0 km/t for fort

En tysk sjåfør er i sjokk. Vedkommende har fått en fartsbot i Italia, hvor han er bøtelagt for å ha kjørt 0,22 km/t over...

Volvo ES90 lekket før premieren – kjører 700 kilometer

Volvo ES90 blir offisielt presentert i morgen. Men bilder av den nye sedanen har allerede lekket ut. Bilen kjører angivelig 700 kilometer på en...

Polestar må låne 3,2 milliarder kroner for å overleve

Et nytt lån på 3,2 milliarder kroner skal sørge for at Polestar holder seg flytende en stund til. Så sent som i desember lånte...

Krasj i Danmark – Teslas salg ble mer enn halvert

Teslas salg i Danmark stuper. I løpet av februar falt det amerikanske merket mer enn femti prosent. I Norge og Sverige fortsetter nedturen. Tesla...

Rune får en bot på 45.000 DKK. for å sende tekstmelding til sjåføren

Rune Flåten har fått en bot på 45.000 kroner for å ha sendt tekstmeldinger til ni bileiere. Flere boder kan være på vei. Dag...

Volkswagen tilbakekaller 60.000 elbiler med farlig defekt

Flere av Volkswagens elbiler kan ikke vise hvilket gir de er i. Og fordi det er potensielt farlig, blir 60 000 biler tilbakekalt. Volkswagen-importøren...

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd. Volkswagen dropper nisjemodeller....

Slutt etter 6 år – Polestar legger ned

Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar i Oslo sentrum. Lokalene er nå okkupert. Flere stenginger er på vei. Polestar går bort...

Venstre vil forby offentlige kjøp av kinesiske elbiler

Det må bli slutt på kinesiske elbiler for hjemmesykepleie, for eksempel. Det mener i hvert fall Venstre. Flere partier ser positivt på ideen. Venstre...