Den nye Denza Z9 GT fra BYD kan parallellparkere ved å bevege seg sidelengs. Systemet er en del av merkevarens ambisiøse europeiske planer.
En ny luksusbil fra BYD får nå oppmerksomhet – ikke for rekkevidde eller hestekrefter, men for noe så jordnært som parkering.
Den kommende Denza Z9 GT kan parkere parallelt ved å "krype" sidelengs.
Bilen, bygget for det europeiske markedet, er utstyrt med avansert firehjulsstyring og en ny plattform som lar den 5,2 meter lange bilen bevege seg sidelengs i en vinkel på opptil 15 grader.
Det betyr at bilen kan skli inn på en parkeringsplass uten at føreren trenger å rygge frem og tilbake. Men det koster litt penger…
Bud utfordrer tysk luksus – og gjør parkering til et ganske kult triks
Denza er BYDs nye luksusmerke i Europa, og Z9 GT er modellen som skal få sjåfører til å se forbi Audi, Mercedes og BMW. Bilen er designet av Wolfgang Egger, som tidligere har designet for blant annet Alfa Romeo og Lamborghini.
Z9 GT er bygget på BYDs nye «e3»-plattform, som er en videreutvikling av deres eksisterende elbilarkitektur.
Plattformen støtter tre separate elektriske motorer – to bak og én foran – og muliggjør også avanserte manøvrer som U-svinger på under fem meter og å snu bilen på stedet.
Som en ny funksjon har forhjulene hvert sitt uavhengige styresystem. Dette gjør det mulig for bilen å rotere rundt sin egen akse – eller gjøre en såkalt «crab walk», hvor bilen glir sidelengs inn på en parkeringsplass.
BYD fortsetter å kjøre – selv med flatt dekk
Den nye plattformen inneholder også teknologi som BYD har hentet fra sin elektriske superbil Yangwang U9. Dette inkluderer det aktive fjæringssystemet, hvor bilen kan justere støtdemperne individuelt.
Hvis et av bilens dekk punkterer, kan Z9 GT automatisk kompensere og fortsette å kjøre på de resterende tre hjulene. Det er ganske vilt!
BYDs nye plattform bruker en 8-i-1-løsning, som kombinerer elektrisk styring, batteristyring, lader, inverter og girsystem til én integrert enhet.
Systemet er utviklet for både rene elbiler og plug-in hybrider og er fullt kompatibelt med BYDs Blade-batterier.
Denza Z9 GT kommer til Europa i 2026
Denza vil lansere rene elektriske modeller som Z9 GT på det europeiske markedet allerede i år, mens plug-in-hybrider følger etter i 2026. Det er fortsatt ukjent om «krypende»-funksjonen blir standard over hele modellutvalget.
Det er heller ikke noe offisielt om funksjonen sliter dekkene unødvendig, men BYD har publisert en video som viser systemet i aksjon. Og litt ekstra slitasje kan ikke unngås. Men hvor ofte parallellparkerer du egentlig?
Z9 GT er en stor bil, men med den nye teknologien blir parallellparkering plutselig mindre utfordring. Om det forblir en gimmick – eller en ekte game changer – vil tiden vise.