For å spare penger er frontrutene i mange elbiler laget av tynnere glass. Dette fører til at flere frontruter må skiftes. Og det kan bli dyrt, viser tall fra forsikringsselskapet.
Siden 2020 har forsikringsselskapet Fremtind observert en betydelig økning i antall glassskader, spesielt på elbiler. I noen tilfeller koster det opptil 43 000 DKK bare for glasset.
Denne utviklingen har ført til høyere utbetalinger for skader, blant annet på grunn av stigende glasspriser og en generell økning i antall skader.
Dette skriver norsk TV2 .
I 2024 forventes antallet glassskader å fortsette å øke. Allerede etter første kvartal 2024 nådde nivået fra hele fjoråret, da Fremtind mottok nærmere 50.000 meldinger om glassskader.
Ifølge Therese Hofstad-Nielsen, som jobber med skadeforebygging i Fremtind, er det spesielt å bytte frontruter på nyere bilmodeller en betydelig økonomisk belastning.
LES OGSÅ: Dansk by innfører kritisert forbud mot biler
– Hvis vi ser på bilene som har solgt mest i Norge, kan jeg nevne Hyundai Ioniq som et eksempel. Her koster frontruta nærmere 43.000 kroner (27.000 danske kroner, red.) pluss moms.
– Og så er heller ikke lim, eventuelt listverk, arbeid og kalibrering med i regnestykket, så det blir veldig kostbare skader», forklarer hun.
Elbiler utgjør en voksende del av bilparken, og med avanserte teknologiske løsninger som kameraer og sensorer integrert i frontrutene har reparasjon og utskifting blitt dyrere.
– Dette er med på å forklare hvorfor kostnadene øker. Hofstad-Nielsen understreker at glassskader på moderne biler generelt krever mer spesialisert arbeid, som også påvirker de totale skadekostnadene.
For å motvirke utviklingen prøver Fremtind å bevisstgjøre bileiere mer på forebygging.
Selskapet anbefaler blant annet å holde avstand til andre biler, spesielt på veier med løse steiner, og sørge for jevnlig vedlikehold av bilens vinduer og viskerblader.
Denne økningen i skader kan også knyttes til endrede trafikkvaner og veiforhold. Flere biler på veiene og hyppigere trafikk på vinterføre kan føre til økt risiko for steinsprang og andre typer glassskader.
Fremtind forventer at utviklingen vil fortsette i årene som kommer. Forsikringsselskapet jobber derfor med både informasjon og tekniske løsninger for å redusere omfanget og prisen på disse skadene.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!