Nye Volvo EX90 er så proppfull av feil fra fabrikken at det kan koste merket milliarder å fikse. Nå mister bilen panseret til en eldre Tesla.
Den nye Volvo EX90, som er full av programvarefeil, ble nylig satt på prøve i en nederlandsk test kjørt av motormagasinet AutoWeek. Resultatet var skuffende for den svensk-kinesiske elbilen, som måtte se seg overgått av både en Tesla Model X og en Xpeng G9.
Testen, som inkluderte en grundig gjennomgang av alle tre bilene, fokuserte både på ytelse, interiør og teknologi. Volvo EX90, ellers markedsført som den sikreste Volvoen noensinne, ble kritisert for sin uferdige og feilfylte programvare.
– I løpet av testperioden hadde Volvoen noen elektroniske feil, som ikke vekket tillit, skriver AutoWeek .
Volvo på sin side forventer først at programvaren er ferdig utviklet mot midten av 2025. I mellomtiden har også merkets øvrige biler blitt rammet av et hav av feil, så eierne må selv gripe inn. Les mer om det her .
Tesla Model X hadde også utfordringer med autopiloten, som gjorde en uforklarlig spøkelsesbremsing. Xpeng G9 klarte seg derimot uten nevneverdige problemer.
AutoWeek berømmer Teslaens interiør, som er oppdatert for 2021, og fremhever amerikanerens hurtiglading. Den begrensede plassen på tredje seterad får imidlertid ikke skryt på veien. Det samme er tilfellet for Volvoen.
AutoWeek skriver om interiøret til Volvo EX90:
– Interiøret er smakfullt med en stor, vertikal skjerm i midten og en mindre skjerm bak rattet med all informasjon til sjåføren. Mediene understreker også at det er god plass på andre seterad.
Volvo EX90s akselerasjon og komfort får også en omtale.
– Det kan akselerere veldig raskt. Men fremfor alt er det en god bil å kjøre svært komfortabelt over svært lange avstander, skriver AutoWeek.
Til tross for positive kommentarer om interiør og komfort, trekker den mangelfulle programvaren og den skuffende ytelsen sammenlignet med konkurrentene ned den samlede vurderingen.
For Volvo er det en uheldig start for den nye elbilen, som ellers har potensial til å bli en sterk aktør på markedet. Under pressepresentasjonen i California var også ydmykelsen total. Volvos teknikere måtte starte elbilen med en bærbar PC.
Det blir interessant å se om Volvo kan løse programvareproblemene og oppfylle de høye forventningene til EX90. I mellomtiden vil i hvert fall danske kunder gjøre klokt i å vurdere om de kan leve med bilens mangler. Spesielt når man tenker på at EX90 koster godt over 800,00 DKK her hjemme.