Girvelgeren kommer tilbake i den nye Tesla Model Y

Vi vet ikke sikkert. Men det ser ut som Tesla har snudd et designtrekk fra Model 3 og beholder girvelgeren og blinklysbryteren i den ansiktslรธftede Model Y.

Tesla har tilsynelatende bestemt seg for รฅ beholde rattstilkene i den nye Model Y, etter รฅ ha fรฅtt kritikk for รฅ ha integrert funksjonene til dem i bilenes infotainmentskjerm.

Endringen kommer i kjรธlvannet av nye sikkerhetskrav fra Euro NCAP, som trer i kraft fra 2026. For รฅ oppnรฅ toppkarakterer i sikkerhetstesten mรฅ bilens viktigste funksjoner vรฆre lett tilgjengelige for fรธreren.

Teslas beslutning om รฅ droppe berรธringsindikatorer til fordel for et fysisk grep kan sees pรฅ som en reaksjon pรฅ denne utviklingen. Det er imidlertid bare Model Y som vil dra nytte av endringen. Modell 3, S og X beholder inntil videre de kontroversielle knappene pรฅ rattet.

I bilindustrien er det en konstant drivkraft for รฅ modernisere og fornye klassiske funksjoner. Med andre ord, spar penger.

Men de innovative lรธsningene kan vise seg รฅ vรฆre upraktiske i bruk. Et eksempel fra 1970-tallet er Citrรซns CX-modell, hvor eksperimenter med nye funksjoner fรธrte til en rekke ulykker.

Teslas tilbakevending til det tradisjonelle grepet kan sees pรฅ som et signal til andre bilprodusenter om at brukervennlighet og sikkerhet bรธr prioriteres fremfor avansert teknologi.

Flere bilmerker har begynt รฅ gjeninnfรธre fysiske knapper etter รฅ ha opplevd kundemisnรธye med berรธringsfunksjoner. Volkswagen har erkjent at kundene ikke er begeistret for berรธringspaneler og haptiske tilbakemeldinger.

Hyundai fรธlger ogsรฅ trenden med รฅ gรฅ tilbake til fysiske knapper. Hos Lucid Motors er posisjonen klar; knappene er kommet for รฅ bli.

Teslas beslutning om รฅ gjeninnfรธre girvelgeren i form av et fysisk grep kan sees pรฅ som et steg mot รธkt fokus pรฅ brukervennlighet og sikkerhet.

Det blir interessant รฅ se om andre bilprodusenter fรธlger etter og i hvilken grad fremtidens biler vil balansere innovasjon med funksjonalitet.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjรฅfรธrer fรฅr bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplรฆr fra matrester. Nรฅ skal...

20 000 Volkswagen-ansatte har sagt opp

Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette...

Den fรธrste Le Mans-dansken er dรธd – Jens Winther ble 86 รฅr gammel

Danmarks fรธrste Le Mans-fรธrer, Jens Winther, som ogsรฅ kjรธrte...

Berรธmt Ferrari F40 skal gjenoppbygges etter brann i Monaco

De fleste trodde den var tapt for alltid da...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...