Vi vet ikke sikkert. Men det ser ut som Tesla har snudd et designtrekk fra Model 3 og beholder girvelgeren og blinklysbryteren i den ansiktsløftede Model Y.
Tesla har tilsynelatende bestemt seg for å beholde rattstilkene i den nye Model Y, etter å ha fått kritikk for å ha integrert funksjonene til dem i bilenes infotainmentskjerm.
Endringen kommer i kjølvannet av nye sikkerhetskrav fra Euro NCAP, som trer i kraft fra 2026. For å oppnå toppkarakterer i sikkerhetstesten må bilens viktigste funksjoner være lett tilgjengelige for føreren.
Teslas beslutning om å droppe berøringsindikatorer til fordel for et fysisk grep kan sees på som en reaksjon på denne utviklingen. Det er imidlertid bare Model Y som vil dra nytte av endringen. Modell 3, S og X beholder inntil videre de kontroversielle knappene på rattet.
I bilindustrien er det en konstant drivkraft for å modernisere og fornye klassiske funksjoner. Med andre ord, spar penger.
Men de innovative løsningene kan vise seg å være upraktiske i bruk. Et eksempel fra 1970-tallet er Citrëns CX-modell, hvor eksperimenter med nye funksjoner førte til en rekke ulykker.
Teslas tilbakevending til det tradisjonelle grepet kan sees på som et signal til andre bilprodusenter om at brukervennlighet og sikkerhet bør prioriteres fremfor avansert teknologi.
Flere bilmerker har begynt å gjeninnføre fysiske knapper etter å ha opplevd kundemisnøye med berøringsfunksjoner. Volkswagen har erkjent at kundene ikke er begeistret for berøringspaneler og haptiske tilbakemeldinger.
Hyundai følger også trenden med å gå tilbake til fysiske knapper. Hos Lucid Motors er posisjonen klar; knappene er kommet for å bli.
Teslas beslutning om å gjeninnføre girvelgeren i form av et fysisk grep kan sees på som et steg mot økt fokus på brukervennlighet og sikkerhet.
Det blir interessant å se om andre bilprodusenter følger etter og i hvilken grad fremtidens biler vil balansere innovasjon med funksjonalitet.