Vi vet ikke sikkert. Men det ser ut som Tesla har snudd et designtrekk fra Model 3 og beholder girvelgeren og blinklysbryteren i den ansiktslรธftede Model Y.
Tesla har tilsynelatende bestemt seg for รฅ beholde rattstilkene i den nye Model Y, etter รฅ ha fรฅtt kritikk for รฅ ha integrert funksjonene til dem i bilenes infotainmentskjerm.
Endringen kommer i kjรธlvannet av nye sikkerhetskrav fra Euro NCAP, som trer i kraft fra 2026. For รฅ oppnรฅ toppkarakterer i sikkerhetstesten mรฅ bilens viktigste funksjoner vรฆre lett tilgjengelige for fรธreren.
Teslas beslutning om รฅ droppe berรธringsindikatorer til fordel for et fysisk grep kan sees pรฅ som en reaksjon pรฅ denne utviklingen. Det er imidlertid bare Model Y som vil dra nytte av endringen. Modell 3, S og X beholder inntil videre de kontroversielle knappene pรฅ rattet.
I bilindustrien er det en konstant drivkraft for รฅ modernisere og fornye klassiske funksjoner. Med andre ord, spar penger.
Men de innovative lรธsningene kan vise seg รฅ vรฆre upraktiske i bruk. Et eksempel fra 1970-tallet er Citrรซns CX-modell, hvor eksperimenter med nye funksjoner fรธrte til en rekke ulykker.
Teslas tilbakevending til det tradisjonelle grepet kan sees pรฅ som et signal til andre bilprodusenter om at brukervennlighet og sikkerhet bรธr prioriteres fremfor avansert teknologi.
Flere bilmerker har begynt รฅ gjeninnfรธre fysiske knapper etter รฅ ha opplevd kundemisnรธye med berรธringsfunksjoner. Volkswagen har erkjent at kundene ikke er begeistret for berรธringspaneler og haptiske tilbakemeldinger.
Hyundai fรธlger ogsรฅ trenden med รฅ gรฅ tilbake til fysiske knapper. Hos Lucid Motors er posisjonen klar; knappene er kommet for รฅ bli.
Teslas beslutning om รฅ gjeninnfรธre girvelgeren i form av et fysisk grep kan sees pรฅ som et steg mot รธkt fokus pรฅ brukervennlighet og sikkerhet.
Det blir interessant รฅ se om andre bilprodusenter fรธlger etter og i hvilken grad fremtidens biler vil balansere innovasjon med funksjonalitet.