Med et hardt, raskt slag mellom tommelen og pekefingeren, ta et knips. Og – hvis man skal tro Stellantis – lyden av en bil som starter.
Riktignok har bilmerkene det tøft for tiden. Men utviklingsavdelingene står ikke stille. Nå har Stellantis kommet på ideen om at en håndvending kan starte nye biler.
Dette ifølge Carmoses , som har funnet teknologiens patentsøknad hos European Trademark Office.
Teknologien skal fungere ved å programmere mikrofoner i kabinen for å fange opp lyden av et blunk. Bilen må da registrere dette som et signal om å starte motoren.
Men for å forhindre det åpenbare – nemlig misbruk – må systemet sende et signal tilbake som føreren må svare bekreftende på før bilen kan kjøre. Det kan være en lyd eller noe "visuelt", som Stellantis beskriver det.
Denne typen bevegelsesbaserte kommandoer er ikke ny. Uansett har et merke som BMW jobbet lenge med ideen. Tyskerne har imidlertid nylig valgt å droppe muligheten for sjåfører til å bruke fingrene til å skru opp og ned volumet eller bla mellom radiokanaler og musikkspor.
Forklaringen? Svært få mennesker gadd å bruke den. Det er fortsatt for tidlig å si om Stellantis vil lykkes mer med trikset sitt.
I virkeligheten bør du spørre deg selv om det ikke allerede er like enkelt å vri om en tenningsnøkkel eller trykke på en start-stopp-knapp.
Omvendt jobber Ferrari med en V6-motor som både brenner hydrogen og snur hodet. Ja, sylinderhodet vender mot himmelen. Les mer om det her .
Så hvem vet egentlig hva bilmerkene tenker. Toyota jobber for eksempel med et system som skal kunne vite når passasjerer i bilen må på toalettet, og Mercedes ønsker å patentere en teknologi mot steinsprut.