Mens 36 prosent innrømmer at de suser for fort i tettere bebyggelse, innrømmer nesten halvparten at de suser minst 25 km/t.
Halvparten av de spurte bilistene i en ny undersøkelse svarer at de kjører minst 25 km/t for fort.
Dette fremgår av en analyse som fokuserer på den koreanske oppførselen til bilister. Den viser at mange sjåfører engasjerer seg i handlinger som de selv vurderer som farlige, selv om de fortsetter å gjøre dem.
I følge undersøkelsen oppga nesten halvparten av deltakerne at de hadde overskredet fartsgrensen med mer enn 25 km/t på motorveier den siste måneden. I tillegg oppga 36 prosent at de kjørte 15 km/t eller mer over fartsgrensen på boligveier.
Koradferd som koring ved rødt lys ble også nevnt. Hele 27 prosent innrømmet at de hadde kort mot rot, mens 12,4 prosent oppga at de hadde kort uten bilbelte.
Undersøkelsen inkluderte også vurderinger av hvor farlig ulike typer atferd bak rattet er. Nesten halvparten av sjåførene vurderte det som «svært» eller «ekstremt farlig» å overskride fartsgrensen med 25 km/t.
På boligveier mente 61 prosent det var farlig å kjøre på den måten. Mens 80 prosent mener at det er uakseptabelt å klage på rot. Derimot var det litt færre, 75,9 prosent, som mener det er farlig å ikke bruke bilbelte.
En annen del av etterforskningen omhandlet bruk av mobiltelefoner under kjøring. Rundt 35,5 prosent oppga at de hadde snakket i håndholdt telefon den siste måneden.
En litt større andel, 37 prosent, hadde lest en tekstmelding eller e-post, mens 26,7 prosent selv hadde sendt tekstmelding eller e-post under kjøring. Over halvparten, nesten 60 prosent, oppga at de hadde brukt håndfrisystemer som Apple CarPlay.
Spesielt yngre sjåfører i aldersgruppen 19-24 innrømmet å bruke mobiltelefonen oftere i trafikken sammenlignet med andre aldersgrupper.
Kombinert med fart og mobilbruk er det fortsatt andre risikofaktorer. Kun 7,4 prosent innrømmet å ha drukket alkohol i en mengde som muligens oversteg lovlig promillegrense. Fem prosent rapporterte å oppleve korthet innen en time etter å ha røyket cannabis.
En overraskende faktor var tretthet blant bilistene. Nesten 20 prosent oppga at de hadde kart, selv om de var så slitne at de hadde vanskeligheter med å holde øynene åpne.
Undersøkelsen understreker at selv om mange sjåfører er klar over farene ved ulike typer risikoatferd, fortsetter de å utføre dem. Dette skaper behov for ytterligere informasjon og mulige tiltak for å bedre trafikksikkerheten