Aldri før har bilister opplevd å sitte i nye biler med så mange feil. Det viser en ny rapport fra forbrukerorganisasjonen JD Power.
Nye biler har ikke vært dårligere på 38 år.
Det konkluderer forbrukerorganisasjonen JD Power i en ny undersøkelse. Rapporten bak undersøkelsen utgis hvert år for å kartlegge bilistenes tilfredshet med nye biler.
Og det ser dårlig ut. Som i virkelig dårlig. I 38 år har JD Power målt og veid kvaliteten på nye biler med tanke på feil og mangler på de enkelte modellene.
Så hvis du tror den nye bilen din ikke er like godt skrudd sammen som den gamle, tar du ikke helt feil. I snitt ble det funnet hele 1,95 feil pr 100 biler undersøkt. Det høyeste antallet feil som noen gang er målt i undersøkelsens 38-årige historie.
LES OGSÅ: Fiats elbiler selger så dårlig at de bygges om til hybrider
For bare tre år siden var antallet feil 'ned' til 1,62. De feilene sjåførene oftest møter i nye biler er falske advarsler og varsellyder som er vanskelige å forstå.
For eksempel er systemet som skal varsle sjåførene om at de kan ha glemt noe i baksetet, en kilde til stor frustrasjon. For det er langt fra alltid at det er noe eller noen i baksetet i det hele tatt.
Android Auto og Apple CarPlay gir også sjåfører grå hår. Bare halvparten av Apple CarPlay-brukere opplever at systemet fungerer hver gang. Og for Samsung-brukere som er henvist til Android Auto, er tallet nede på 42 prosent.
En annen undersøkelse peker på at ganske mange bilister faktisk ikke vil kjøpe ny bil i dag dersom den ikke er utstyrt med mulighet for å koble til telefonen.
Noe overraskende opplever flere bilister at de nye bilene deres lukter vondt i hytta. Eller at det i det minste er en luktplage. Ifølge JD Power er problemet det med størst økning sammenlignet med 2023.
Kia- og Nissan-eiere er de eneste som ikke rapporterer om ubehagelig lukt. Det siste kan kanskje forklare en del av suksessen med å ha neser ansatt. Altså folk på lønnslisten som har som eneste formål å snuse opp den perfekte duften på hytta.
De andre merkene har oftest problemer med lukt fra klimaanlegget. Altså selv om bilene er relativt nye.
Når vi ser på de enkelte merkene er det ikke mye som har endret seg. I hvert fall ikke i den tunge enden av tabellen. Her ligger kinesiske Volvo og Polestar samt amerikanske Tesla og Rivian fortsatt helt i bunnen.
Polestar er dårligst med 3,16 feil pr 100 biler. Tesla og Rivian ligger like bak med 2,66 feil, mens Volvos biler har 2,4 feil. Audi gjør det imidlertid ikke bedre. Tvert imot er det like mange feil på bilene fra Ingolstadt.
Interessant nok konkluderte fjorårets rapport fra JD Power også med at de nye bilene var i svært dårlig stand. Men trenden ser ut til å fortsette.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!