24. april, 2025

Helt nye tall: Elbiler punkterer oftere enn bensinbiler

Når veihjelp er nødvendig, skyldes det nesten i hvert tredje tilfelle en punktering. Nå viser tall fra Norge at elbildekk er verst.

En ny norsk undersøkelse fra NAF (Norges Bilforbund) avdekker en overraskende forskjell mellom elbiler og bensinbiler: Elbiler har betydelig høyere risiko for punkteringer.

Nesten 30 prosent av alle veihjelpanrop for elbiler skyldes punkteringer, mot kun 11 prosent for bensin- og dieselbiler.

– Det er flere grunner til at elbilister opplever punkteringer oftere enn andre sjåfører, sier Nils Sodal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding .

Undersøkelsen peker på tre hovedårsaker til økt punkteringsrisiko for elbiler:

1. Vekt: Elbiler er generelt tyngre enn bensinbiler på grunn av de store batteriene. Den ekstra vekten gir større belastning på dekkene og øker risikoen for punktering.

2. Dekktype: Mange elbiler er utstyrt med lavprofildekk med større felger og mindre gummihøyde. Dette gir et moderne utseende, men gjør også dekkene mer sårbare for skarpe gjenstander på veien.

3. Trafikkmonster: Elbiler brukes ofte i byområder, hvor risikoen for å kjøre over glasskår, metallbiter og andre skarpe gjenstander er større.

En ekstra faktor som bidrar til problemet er at mange elbiler ikke er utstyrt med reservedekk.

I stedet sitter eierne ofte igjen med noe annet enn reparasjonsskum, som mange sjåfører er usikre på hvordan de skal bruke.

– Det har vært en trend over tid at flere ringer etter hjelp med et punktert dekk. Folk er ikke så selvhjulpne som de var før, sier Nils Sodal.

Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testleder i Elbilforeningen, påpeker imidlertid at også karosseri og dekkvalg spiller inn.

– Til syvende og sist bestemmes dekkslitasjen mest av sjåføren. Kjører du forsiktig, holder dekkene lenger, sier han.

Frydenlund anbefaler at elbilister som ønsker å minimere risikoen for punkteringer vurderer å bytte fra lavprofildekk og sørger for at de har riktig dekktrykk og hjulinnstillinger. Han understreker også viktigheten av å velge høykvalitetsdekk.

Selv om punkteringer er et hyppig problem for elbiler, er det ikke den hyppigste årsaken til veihjelp. Ifølge NAF er den primære årsaken utladede batterier.

– Selv elbiler har et lite 12-volts batteri som starter bilen. Dette batteriet kan forårsake problemer for enhver bilist, spesielt i kaldt vær. Dette kan unngås ved å vedlikeholde startbatteriet jevnlig vinterstid, sier Nils Sodal.

Nyheter

Bilnyheter

52 prosent av disse sjåførene kjører alltid for fort

Mer enn annenhver sjåfør kjører for fort. Men det...

Dekkskifte ødela elbil til en verdi av 380.000 kroner

Feil tak ved skifte av hjul på elbil kan...

Syklist blinket av kamerabil – korte 20 km/t for fort

En syklist som kjører 20 km/t for fort er...

Elbil kan kun kjøre 98 kilometer – reparasjoner koster 87.000

I salgsoppsettet lovet en norsk bilforhandler at hans Kia...

Renault vil gjøre om elbiler til hybrider

Motorprodusenten Horse, et samarbeid mellom kinesiske Geely og franske...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Slik skal alle nye elbiler fra BMW se ut

BMW har vist den nye elbilen Neue Klasse som et ukamuflert konsept. Bilen skal erstatte 3-serien og vil ha et kantete design med «hainese»....

Han tjener millioner på klistremerker for sinte Tesla-eiere

Misfornøyde Tesla-eiere kjøper klistremerker for å distansere seg fra Elon Musk. Matt Hiller fra Hawaii så muligheten og tjener nå penger på sin nettvirksomhet....

Ny teknologi slukker branner i alle elbiler på 5 minutter

Hyundai Mobis sitt nye batterisystem har eget brannslukningsapparat. Systemet er ment å hindre termisk løping og brann i å spre seg i elbilbatterier. Hyundai...

Elbil kan kun kjøre 98 kilometer – reparasjoner koster 87.000

I salgsoppsettet lovet en norsk bilforhandler at hans Kia e-Soul var kjøreklar og betjent. Nå skal bilen, med en rekkevidde på 98 kilometer, repareres...

Max Verstappen tilbød 2 milliarder kroner for å gå av

Koblingen mellom Aston Martin og Max Verstappen er historien som bare ikke vil dø. Nå skal laget ha tilbudt ham 2 milliarder kroner for...

Glad Kevin Magnussen deler gode nyheter til tross for nedgangstider

Kevin Magnussen og BMW M Hybrid V8 mistet en pallplass i WEC på Imola på grunn av et teknisk problem. Dansken fikk imidlertid VM-poeng....

Tysk bilgigant går konkurs etter 40 år – 580 permittert

Den tyske VW-leverandøren Bohai Trimet i Harzgerode har gått konkurs. Dersom fabrikken ikke lar seg redde, vil 580 arbeidsplasser gå tapt etter 40 år....

Tesla i ny nedtur – 66 prosent av inntjeningen er borte

Elbilgiganten Tesla ble hardt rammet på inntjeningen i løpet av første kvartal 2025. Hele 66 prosent forsvant. Teslas økonomiske tall viser en betydelig nedgang...

Syklist blinket av kamerabil – korte 20 km/t for fort

En syklist som kjører 20 km/t for fort er fanget opp av en kamerabil i Berlin. Politiet står maktesløse da syklisten ikke kan identifiseres....

Hongqi SUV overrasker med toppkarakter: Sikkerheten er på topp

Den store elektriske SUV-en E-HS9 får 5 stjerner i Euro NCAP, mens søstermodellen EHS7 er kåret til årets sikreste bil i Kina. Den store...

Gjestene på kjent bilutstilling fikk 17.000 kroner i parkeringsavgift

Parkeringsavgifter på 2.100 kr i timen under Custom Motor Show i Jönköping var ment å holde sjåfører som skapte problemer unna. I stedet endte...

Bilsjef: De fleste elbiler er verre dritt

Rivians RJ Scaringe mener at mangelen på billige elbiler under 350.000 kroner. gir Tesla for mye frie tøyler. Billigere elbiler er rett og slett...