Hvis pris og kvalitet skal kombineres på fire hjul, er det ifølge mekanikere kun ett sted å gå.
Det velter over Europas grenser med kinesiske biler.
Og selv om mange av dem fyller godt opp i havnene rundt – les mer om det her – klarer ikke kineserne følge med konkurrentene.
I hvert fall ikke hvis du spør en rekke spanske mekanikere bak iTV-profilene på sosiale medier som TikTok.
Det er imidlertid ikke fordi verken de europeiske eller amerikanske bilmerkene trekker opp når det gjelder driftssikkerhet på fire hjul. I stedet skal vi på tur til Japan.
Dette er skrevet av Eldebate .
LES OGSÅ: Red Bulls Formel 1-bil har fått parkeringsbod på offentlig vei
Toyota har allerede et rykte på seg for å bygge biler som mekanisk er nesten umulige å drepe. Og det kan ikke spanjolene tukle med.
Faktisk berømmer mekanikerne selv de svært billige Toyota-modellene for byggekvaliteten. Som et eksempel løftet mekanikerne en Toyota Yaris med 320 000 kilometer på heisen.
Og selv om den har vært rundt jorden mange ganger, er det ikke mange feil å finne på den lille japaneren. Og slett ikke seriøst.
Spesielt fremhever mekanikken fraværet av rust, ødelagte deler og generelle lekkasjer. Noe som ellers typisk viser seg på eldre biler med høy kjørelengde. Men ikke på Toyotaen.
Mekanikerne konkluderer med at for prisen er det ingen bedre biler på markedet enn de Toyota lager. Selv om japanerne ikke er feilfrie.
Senest måtte Toyota tilbakekalle så mange som 211.000 biler fordi bakdørene kan åpnes mens bilene kjører. En løsning på problemet er ennå ikke funnet. Les mer om det her .
Skal vi for en kort bemerkning også runde bilene med flest feil, avslørte en undersøkelse i fjor at det over et vidt spekter (altså delt på bilmerke og opprinnelsesland, red.) ikke ser vanvittig imponerende ut. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!