Allerede i januar 2025 starter Honda de første testene av solid state-batterier for elbiler. Teknologien har flere ganger blitt varslet som elbilens største revolusjon.
Honda sier nå at merket vil starte produksjonen av solid state-batterier for elbiler i januar 2025.
Japanerne opplyser at et nytt samlebånd på prøvebasis ved et forsknings- og utviklingssenter i Japan vil kunne operere innen den tid.
Fabrikkområdet skal brukes til å teste både design og produksjonsmetoder når det gjelder batteritypen.
Foreløpig lager ikke Honda noen batteripakker til elbiler selv. Det hele er levert til japanerne av amerikanske General Motors
Men Honda har tidligere sagt at avtalen med General Motors bare er en "engangsmåte", og fungerer som et lappeteppe inntil merket kan bygge sine egne batteripakker.
LES OGSÅ: Regjeringen gjør disse bilene billigere i Danmark fra 1. januar
De første bilene med denne typen fra Honda blir den såkalte 0-serien, som forventes å bli lansert i 2026. Og her forventes solid state-batteriene å spille en svært sentral rolle.
Solid state-batterier skiller seg fra tradisjonelle litium-ion-batterier ved bruk av faste elektrolytter, vanligvis laget av keramiske materialer, i stedet for flytende eller gelbaserte elektrolytter.
I utgangspunktet er måten å lage batterier på selve batteripakken mindre avhengig av komplekse kullsystemer. Det er også en måte for bilmerker å få mer energi ut av det samme fysiske rommet – det som også omtales som energitetthet.
Honda understreker også at deres erfaring med masseproduksjon av nye teknologier, som brenselceller og solceller, er en styrke i denne forbindelse.
Med taket på å bygge solid state-batterier nesten her og nå, tar Honda opp kampen som kineserne var de første til å hoppe inn i.
Spørsmålet er da hvor lang tid det egentlig tar bilmerkene å utvikle batteriene til bruk i gatebiler. Nissan mener for eksempel at det først kan gjøres i 2028. Les mer om det her .