I en elbil er det ingen skygge av variabel ventilstyring. Eller VTEC, som Honda kaller det. Men japanerne har fรฅtt det til รฅ hรธres slik ut.
Hyundai gjรธr det allerede med Ioniq 5 N, som har bรฅde kunstige girskift og motorlyd. Og nรฅ fรธlger Honda etter med VTEC.
Altsรฅ i en elbil. Merket antydet til og med det hjemme i Japan tidligere denne mรฅneden. Elbilene kan utstyres med bรฅde lyden av VTEC og V6-lyden til en Honda NSX-R fra 1992.
Det samme er lyden av en 1999 S2000, en 2022 NSX, en 2023 Civic Type R og minst en av Hondas Formel 1-biler. Hver instrumentgruppeinnstilling i en elektrisk Honda kan se annerledes ut.
Litt slik det er i mange andre biler, hvor valget stรฅr mellom flere orkeprogrammer. Mest sport, komfort og rase. Hva Honda skal bruke programmeringen til.
Men ifรธlge InsideEv's , som fikk programvaren demonstrert av Honda hjemme i Japan, kan den ende opp som en gimmick i den nye linjen med elbiler kalt '0-serien'.
LES OGSร : Renault skal bygge den samme bilen i 15 รฅr, sier direktรธr
Hvorfor Honda i det hele tatt bruker tid pรฅ รฅ utvikle motorlyder for elbiler, er det heller ikke noe svar pรฅ. Men en forklaring kan vรฆre at alle elektriske motorer oppfรธrer seg likt. Sรฅ for รฅ simulere noe annet prรธver japanerne ut noen lyder.
BMW har ogsรฅ utviklet variabel ventilstyring i mange รฅr. I motsetning til Honda kaller tyskerne imidlertid systemet sitt VANOS. Men prinsippet er det samme.
Sรฅ langt har ikke BMW uttalt seg offentlig om at merket prรธver รฅ etterligne lydene fra en forbrenningsmotor i en elbil. Men BMWs elbiler sier uansett noe. Mest fordi de ifรธlge lovverket mรฅ, og fordi tyskerne har betalt den verdenskjente komponisten Hans Zimmer en formue for รฅ utvikle en rekke lyder til formรฅlet.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!