I en elbil er det ingen skygge av variabel ventilstyring. Eller VTEC, som Honda kaller det. Men japanerne har fått det til å høres slik ut.
Hyundai gjør det allerede med Ioniq 5 N, som har både kunstige girskift og motorlyd. Og nå følger Honda etter med VTEC.
Altså i en elbil. Merket antydet til og med det hjemme i Japan tidligere denne måneden. Elbilene kan utstyres med både lyden av VTEC og V6-lyden til en Honda NSX-R fra 1992.
Det samme er lyden av en 1999 S2000, en 2022 NSX, en 2023 Civic Type R og minst en av Hondas Formel 1-biler. Hver instrumentgruppeinnstilling i en elektrisk Honda kan se annerledes ut.
Litt slik det er i mange andre biler, hvor valget står mellom flere orkeprogrammer. Mest sport, komfort og rase. Hva Honda skal bruke programmeringen til.
Men ifølge InsideEv's , som fikk programvaren demonstrert av Honda hjemme i Japan, kan den ende opp som en gimmick i den nye linjen med elbiler kalt '0-serien'.
LES OGSÅ: Renault skal bygge den samme bilen i 15 år, sier direktør
Hvorfor Honda i det hele tatt bruker tid på å utvikle motorlyder for elbiler, er det heller ikke noe svar på. Men en forklaring kan være at alle elektriske motorer oppfører seg likt. Så for å simulere noe annet prøver japanerne ut noen lyder.
BMW har også utviklet variabel ventilstyring i mange år. I motsetning til Honda kaller tyskerne imidlertid systemet sitt VANOS. Men prinsippet er det samme.
Så langt har ikke BMW uttalt seg offentlig om at merket prøver å etterligne lydene fra en forbrenningsmotor i en elbil. Men BMWs elbiler sier uansett noe. Mest fordi de ifølge lovverket må, og fordi tyskerne har betalt den verdenskjente komponisten Hans Zimmer en formue for å utvikle en rekke lyder til formålet.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!