Dette burde ikke være mulig i et land med fokus på elbiler. Men Great Wall Motors har utviklet en 4-liters V8-motor med doble turboer.
Det er vanskelig å se hva kineserne skal gjøre med det. Annet enn å få blemmer selvfølgelig. Men nå har Great Wall Motors utviklet en bensinmotor.
Og ikke bare en hvilken som helst. Ifølge GWM er det en 4-liters kasse med doble turboer.
Dessverre vil ikke kineserne oppgi noen tekniske detaljer i det hele tatt. Men ifølge WhichCar skal den nye motoren kunne spinne med opptil 8000 omdreininger i minuttet.
Svært passende til kinesernes fokus på elbiler, vil ikke den privateide bilgruppen klare seg helt uten elektrifisering. Du må imidlertid nøye deg med én enkelt elektrisk motor mellom girkassen og forbrenningsmotoren.
Ifølge kineserne tar de sikte på å plassere den nye motoren i «luksusbiler og SUV-er» der overflødig kraft er «nødvendig».
Det betyr imidlertid også at superbilen, som vil bli «villere enn Ferrari SF90», noe GWM hevder å ha jobbet med i fem år, ikke vil dra nytte av V8-motoren.
Faktisk innrømmer konsernets tekniske direktør i et intervju med en kinesisk blogger at det ikke er plass til verken 8 eller 12 sylindere i den nye superbilen.
Når det er sagt, burde kineserne kunne klare seg med en 2-liters firesylindret bensinmotor i rekkemodus. GWM har allerede en slik i fabrikkhyllene.
De hevder at den har hele 850 hestekrefter med sine to elektriske motorer til hjelp. Det skal bemerkes her at Ferrari SF90 har 150 hestekrefter mer.