I disse dager satser Jaguar hele merkets eksistens på elbiler. Likevel skroter det tidligere britiske merket nå elbiler i tusenvis.
I fjor gikk Jaguar-importøren i USA med på å kjøpe tilbake i underkant av 3000 I-Pace-elbiler fra sine eiere. Problemer med batteripakkene som gjorde bilene brannfarlige kunne ikke løses.
Og nå viser bilder fra et skrotverk i England rader med I-Pace-modeller som venter på å bli skrotet.
Disse bilene, som bare er noen få år gamle, ser ut til å være i god stand. Men hvis de kommer fra Jaguars tilbakekjøp, er de ikke lenger trygge å kjøre.
Årsaken til skrotingen er trolig en potensielt farlig batteridefekt som kan føre til overoppheting og i verste fall brann.
Jaguar har forsøkt å løse problemet med flere programvareoppdateringer, men det har ikke vært tilstrekkelig.
Derfor har Jaguar nå blitt tvunget til å tilbakekalle de berørte elbilene og tilby eierne muligheten til å kjøpe dem tilbake. Dette har selvsagt kostet Jaguar en del.
Tidlige modeller av Jaguar I-Pace har vist seg å ha en mer kompleks batterifeil enn først antatt.
Selv om det har vært mulig å løse problemet på senere modeller ved å bytte ut enkelte moduler i batteriet, har det ikke vært mulig å gjøre det samme på de eldre modellene.
Nå skal disse bilene ende dagene på et skrotverk, hvor de skal vrakes og de ulike materialene resirkuleres. Det er en trist skjebne for disse ellers så luksuriøse elbilene.
Jaguar har nå lagt ned produksjonen av I-Pace-modellen og planlegger å lansere en ny, enda mer luksuriøs elbil i stedet. Imidlertid forventes denne modellen å koste mer enn det dobbelte av dagens I-Pace.
Selv om de fleste produsenter nå har løst sine batteriproblemer, er det fortsatt noen få eksempler på elbiler som lider av lignende brannrisiko.
Et eksempel er Audi e-tron 55, hvor det også er identifisert problemer med batteriet.
Her hjemme har også flere Jaguar I-Pace-modeller vært gjenstand for tilbakekalling. Importøren har imidlertid nektet å kjøpe tilbake bilene, da man ikke mener at de danske bilene er rammet av de samme problemene som bilene som har gitt opphav til tilbakekalling i andre land.
– Europeiske biler omfattes ikke av H514 (tilbakekallingen i USA, red.), da JLR-gruppen har fått vite at de tidligere gjennomførte kampanjene har løst problemet på europeisk produserte biler, skriver British Car Import 13. desember 2024 i en e-post til Sikkerhetstilsynet ifølge BT .
Det er imidlertid verdt å merke seg at bilene som vises på bildene fra opphuggingen i England er utstyrt med engelske skilt.
Det er derfor uklart om disse bilene også er rammet av de samme problemene som de amerikanske modellene.
Uansett årsak til skrotingen av disse elbilene, er det et uttrykk for utfordringene som fortsatt er knyttet til utvikling og produksjon av elbiler. Batteriteknologi er fortsatt i utvikling.
Profilen bak innlegget på X nevner ikke prototypebiler som i første omgang skal vrakes. Et søk i det engelske motorregisteret bekrefter tilsynelatende at bilene har vært på veiene under helt normale forhold.