1. januar, 2025

Jaguar skal kun selge elbiler som koster 1.400.000 kroner.

Hvis Jaguar overlever som merkevare, vil kundene måtte punge ut dobbelt så mye i gjennomsnitt for å betale for bare én bil i 2026.

Jaguar har annonsert en radikal endring i merkevarestrategien. Fra 2026 skal det kun selges elbiler, og det til en vanvittig pris på minst 1,4 millioner kroner.

Avgjørelsen er ledsaget av en betydelig prisøkning som vil plassere Jaguar i et nytt segment av bransjen. Det håper i hvert fall merket.

Gjennomsnittsprisen på en Jaguar forventes å stige til rundt 1 400 000 DKK, som er nesten dobbelt så mye som dagens pris på cirka 700 000 DKK.

Den strategiske omstillingen har skapt en debatt i bilverdenen. Jaguar har valgt å bryte med både tradisjon og arv og introdusere et nytt designuttrykk under slagordet «Copy Nothing». Men deres første bud på en konseptbil kalt 00 ser mest ut som en Polestar 4.

Den første modellen som lanseres under denne nye æraen er en firedørs GT med minimalistisk design i pastellfarger. Altså hvis konseptet blir en realitet.

Jaguar har allerede fått voldsom kritikk for den avgjørelsen, og merkets bruktsalg stuper. Les mer om det her .

Likevel mener direktør for JLR-gruppen i Tyskland, Jan-Kas van der Stelt, at Jaguar lett kan bli et luksusmerke som kan rettferdiggjøre en svært høy pris.

Dette er skrevet av Autobild .

Den nye firedørs GT-en forventes å konkurrere med biler fra Rolls-Royce og Bentley. Jaguar har imidlertid ikke mye å slå tilbake med. Merket forteller at elbilen vil ha en rekkevidde på rundt 700 kilometer. Men det og designtrekkene merket presenterte i slutten av måneden på konseptbilen er allerede tatt hånd om.

Jaguar forventer at deres kunder vil eie flere biler, og at designet vil være en avgjørende faktor for at valget faller på dem. Faktisk tror Jaguar at kundene deres ikke bryr seg om motoren. Derfor er det bare ett valg – det nåværende.

Noe helt tredje er at bilmerket begrenser sin produksjon ned til et nesten ikke-eksisterende grunnlag. Det må kun bygges 50.000 biler i året. På denne måten mener ledelsen at det kan drives en lønnsom virksomhet.

I mellomtiden slipper mange av konkurrentene sine tidligere tak for å bygge kun elbiler. Senest har Stellantis annonsert at de tross alt ikke bare skal bygge elbiler i 2035.

Latest

Don't miss

Miljøorganisasjonen krever obligatorisk skroting av bensinbiler

Dersom sjåførene ikke er villige til å gå over...

Nødlidende bilmerke vil bli overtatt av større konkurrenter

Offisielt er Lucid Motors kun ute etter "partnere". Men...

Bilgiganten angrer – skal ikke bare bygge elbiler i 2035

Verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, angrer nå på forrige...

Hans har kort 300.000 kilometer i sin Tesla på et år

Tyskeren Hansjörg von Gemmingen er ikke som de fleste....

BMW melder utsolgt av bil som ikke eksisterer ennå

Det eksisterer ikke engang ennå. Og BMW var veldig...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

BMW-eier betalte for dårlig parkering – fikk billett uansett

En BMW-eier betalte i utgangspunktet for å ta to parkeringsplasser. I troen på at alt var i perfekt orden. Han fikk en bod uansett....

Tesla bekrefter – Cybertruck er registrert i Europa

Det burde egentlig ikke være mulig. Men nå bekrefter Tesla at flere eksemplarer av Cybertrucken har fått skilt i Europa. Ledelsen i Tesla har...

Politiet ønsker 1 million kroner. for konfiskert Ferrari

For mer enn tre år siden beslagla Nordsjællands politi en Ferrari 488 Spider. I dag er den konfiskert med en pris på én million....

Stopper produksjonen av koruniformer – 560 mister jobben

Den svenskstiftede Arctic Cat kaster nå inn håndkleet. Fabrikken i USA skal ikke lenger bygge snøscootere og ATV-er. 560 mister jobben. Den svenskstiftede Arctic...

Staten advarer, men kommuner kjøper elbiler fra Kina

De danske kommunene følger i stor grad advarsler fra staten når det gjelder kjøp av elbiler fra Kina. Særlig BYD vinner de kommunale anbudene....

BMWs M-divisjon droppet en elektrisk M2 i 2018

BMW M2 kjører fortsatt rundt som en bensinbil. Men mye kunne vært annerledes om tyskerne hadde holdt seg til utviklingen av en elbil fra...

Sjelden Bugatti reist fra vannet etter 84 år

Det var ikke mye igjen av bilen da denne Bugatti Type 22 Brescia ble funnet på bunnen av en sveitsisk purke i 2009. Likevel...

Citroën ombestemmer seg – blir den nye Dacia

Citroën vil ikke senke prisene. På den annen side vil sjefen ikke ha noe imot å stå i spissen for et nytt lavprismerke som...

Nødlidende bilmerke vil bli overtatt av større konkurrenter

Offisielt er Lucid Motors kun ute etter "partnere". Men mye tyder på at merket kan overtas av en eller flere større konkurrenter. Lucid Motors,...

Kevin Magnussen har avvist en kontrakt med et Formel 1-lag

Det var et giftig arbeidsmiljø som gjorde at Kevin Magnussen avviste et kontraktstilbud fra Renault i Formel 1. Selv om merket nekter, eksisterer kontrakten,...

BMW dømt for overgrep mot Greta Thunberg

Det er ikke bare her hjemme BMW har kjørt på kant med markedsføringsloven. Også i Sverige mener myndighetene at merket strammer inn. I 2021...

Bilfabrikken står stille – produksjonen stopper igjen, igjen

Stellantis' Mirafiori-fabrikk, som bygger Fiat og Maserati i Torino, Italia, er stille igjen. Denne gangen utvides produksjonstoppen til slutten av januar. Bilprodusenten Stellantis har...