Hvis Jaguar overlever som merkevare, vil kundene måtte punge ut dobbelt så mye i gjennomsnitt for å betale for bare én bil i 2026.
Jaguar har annonsert en radikal endring i merkevarestrategien. Fra 2026 skal det kun selges elbiler, og det til en vanvittig pris på minst 1,4 millioner kroner.
Avgjørelsen er ledsaget av en betydelig prisøkning som vil plassere Jaguar i et nytt segment av bransjen. Det håper i hvert fall merket.
Gjennomsnittsprisen på en Jaguar forventes å stige til rundt 1 400 000 DKK, som er nesten dobbelt så mye som dagens pris på cirka 700 000 DKK.
Den strategiske omstillingen har skapt en debatt i bilverdenen. Jaguar har valgt å bryte med både tradisjon og arv og introdusere et nytt designuttrykk under slagordet «Copy Nothing». Men deres første bud på en konseptbil kalt 00 ser mest ut som en Polestar 4.
Den første modellen som lanseres under denne nye æraen er en firedørs GT med minimalistisk design i pastellfarger. Altså hvis konseptet blir en realitet.
Jaguar har allerede fått voldsom kritikk for den avgjørelsen, og merkets bruktsalg stuper. Les mer om det her .
Likevel mener direktør for JLR-gruppen i Tyskland, Jan-Kas van der Stelt, at Jaguar lett kan bli et luksusmerke som kan rettferdiggjøre en svært høy pris.
Dette er skrevet av Autobild .
Den nye firedørs GT-en forventes å konkurrere med biler fra Rolls-Royce og Bentley. Jaguar har imidlertid ikke mye å slå tilbake med. Merket forteller at elbilen vil ha en rekkevidde på rundt 700 kilometer. Men det og designtrekkene merket presenterte i slutten av måneden på konseptbilen er allerede tatt hånd om.
Jaguar forventer at deres kunder vil eie flere biler, og at designet vil være en avgjørende faktor for at valget faller på dem. Faktisk tror Jaguar at kundene deres ikke bryr seg om motoren. Derfor er det bare ett valg – det nåværende.
Noe helt tredje er at bilmerket begrenser sin produksjon ned til et nesten ikke-eksisterende grunnlag. Det må kun bygges 50.000 biler i året. På denne måten mener ledelsen at det kan drives en lønnsom virksomhet.
I mellomtiden slipper mange av konkurrentene sine tidligere tak for å bygge kun elbiler. Senest har Stellantis annonsert at de tross alt ikke bare skal bygge elbiler i 2035.