Jaguar, som kun skal selge elbiler fra 2026, kan bare se pรฅ at merkets eneste elbil stuper i verdi. Hele 72 prosent av nyprisen er borte.
Jaguar i-Pace har vรฆrt en virkelig dรฅrlig forretning. Bรฅde for merket selv og for kundene. Pรฅ 5 รฅr er 72 prosent av bilens verdi borte.
Det viser en ny beregning fra iSeeCars .
i-Pace, som gรฅr pรฅ brennbare batterier, har tapt hele 72 prosent av nyprisen pรฅ bare 5 รฅr. Og selv om alle nye biler taper verdi, er det fortsatt et ekstremt hรธyt verditap.
Men det er ikke bare eierne som taper enorme summer pรฅ den problematiske elbilen. I USA har importรธren mรฅttet gi opp og kjรธpe tilbake mer enn 3000 biler.
Det vurderes rett og slett at det ikke nytter รฅ fortsette รฅ reparere eller feilsรธke bilene.
Her hjemme avviser imidlertid importรธren at bilene er rammet av de samme feilene som plager biler pรฅ andre siden av Atlanteren. Men problemene er fortsatt nรฆrme.
Nordmenn melder om biler som dรธr etter bare noen fรฅ kilometer. En av dem eier Cato Bryn. Men i likhet med den danske importรธren avviser Jaguar i Norge at det er problemer med i-Pace.
Det betyr at Cato Bryn selv mรฅ betale de 135.000 kronene det koster รฅ reparere bilen, som ellers har gรฅtt i stykker etter bare 35.000 kilometer. Les mer om det her .
Flere ganger fรธr og etter tilbakekallingene i USA har Jaguar rรฅdet eiere til รฅ parkere bilene utenfor og sรฅ langt unna som mulig fordi det er fare for at bilene tar fyr.
Noe ogsรฅ eierne i Danmark er bekymret for. Maira Rodrigues er en av dem. Som administrator for en Facebook-gruppe av i-Pace-eiere skrev hun til Boosted da vi nevnte en tilbakekalling av bilen.
Hun har ogsรฅ fortalt avisen BT om frykten sin.
โ Fรธrst og fremst vil jeg at Jaguar skal komme ut av bushen og ta ansvar. Vi kan se at de har erkjent problemet med de bilene flere steder, sier hun til media.
Boosted kan imidlertid dokumentere at Maira Rodrigues ba oss om nรธyaktig samme tilbakekalling dagen fรธr BT publiserte historien.