Japan forstår ikke hvordan BYD kan lage billige elbiler

Japans handelsdepartement har invitert flere av landets bilmerker til å demontere biler fra Kinas BYD. Mange forstår ikke hvordan kineserne kan lage så billige elbiler.

Japans bilindustri var tidlig ute med elbiler, men kinesiske produsenter som BYD har siden innhentet dem med modeller som Atto 3. For å forstå suksessen til konkurrentene har japanske selskaper studert elbiler fra BYD, Nio og Tesla.

Dette skriver nyhetsbyrået Nikkei .

Et sentralt spørsmål for de japanske ingeniørene er prisen. BYD Atto 3 koster fra DKK 285.095 i Danmark, men grunnmodellen i Kina koster kun DKK 130.000. "Hvordan kan det produseres så billig?" lurte deltakerne, ifølge Nikkei.

Svaret ligger delvis i BYDs produksjonsstrategi. De produserer nesten alle bilens komponenter selv, noe som gir dem større kontroll over kostnadene. I tillegg integrerer de flere komponenter i én enhet, noe som sparer plass, vekt og penger.

Men japanerne er ikke bare imponert. De stiller også spørsmål ved kvaliteten, spesielt vanntettingen av batteriet.

– Kinesiske produsenter legger stor vekt på billig produksjon. Men deres syn på kvalitet er ganske annerledes sammenlignet med japanske produsenter», sier Kenichi Ito, som sto bak arrangementet.

LES OGSÅ: Media: Volkswagen legger ned fabrikker og permitterer tusenvis

Denne uttalelsen gjenspeiler en generell bekymring blant japanske bilprodusenter. Selv om de anerkjenner kinesernes evne til å produsere billige elbiler, forstår de ikke helt hvordan de kan opprettholde høy kvalitet med en så aggressiv prisstrategi.

De japanske selskapene står nå overfor en utfordring. De må finne en måte å konkurrere med de billige kinesiske elbilene uten å gå på akkord med kvaliteten de er kjent for.

Andre vil imidlertid også mene at et merke som BYD kan holde prisen så langt nede fordi den kinesiske staten ulovlig pumper penger inn i industrien. Faktisk, ifølge undersøkelser, er BYD et av merkene som har mottatt mest ulovlig statsstøtte. Les mer om det her .

Den ulovlige statsstøtten har nettopp fått EU til å reagere. Konsekvensen er straffetoll på toppen av tollsatsen på 10 prosent som de kinesiske merkene og bilmerkene generelt betaler for å få biler bygget i Kina inn i EU.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...