30. oktober, 2024

Japan forstår ikke hvordan BYD kan lage billige elbiler

Japans handelsdepartement har invitert flere av landets bilmerker til å demontere biler fra Kinas BYD. Mange forstår ikke hvordan kineserne kan lage så billige elbiler.

Japans bilindustri var tidlig ute med elbiler, men kinesiske produsenter som BYD har siden innhentet dem med modeller som Atto 3. For å forstå suksessen til konkurrentene har japanske selskaper studert elbiler fra BYD, Nio og Tesla.

Dette skriver nyhetsbyrået Nikkei .

Et sentralt spørsmål for de japanske ingeniørene er prisen. BYD Atto 3 koster fra DKK 285.095 i Danmark, men grunnmodellen i Kina koster kun DKK 130.000. "Hvordan kan det produseres så billig?" lurte deltakerne, ifølge Nikkei.

Svaret ligger delvis i BYDs produksjonsstrategi. De produserer nesten alle bilens komponenter selv, noe som gir dem større kontroll over kostnadene. I tillegg integrerer de flere komponenter i én enhet, noe som sparer plass, vekt og penger.

Men japanerne er ikke bare imponert. De stiller også spørsmål ved kvaliteten, spesielt vanntettingen av batteriet.

– Kinesiske produsenter legger stor vekt på billig produksjon. Men deres syn på kvalitet er ganske annerledes sammenlignet med japanske produsenter», sier Kenichi Ito, som sto bak arrangementet.

LES OGSÅ: Media: Volkswagen legger ned fabrikker og permitterer tusenvis

Denne uttalelsen gjenspeiler en generell bekymring blant japanske bilprodusenter. Selv om de anerkjenner kinesernes evne til å produsere billige elbiler, forstår de ikke helt hvordan de kan opprettholde høy kvalitet med en så aggressiv prisstrategi.

De japanske selskapene står nå overfor en utfordring. De må finne en måte å konkurrere med de billige kinesiske elbilene uten å gå på akkord med kvaliteten de er kjent for.

Andre vil imidlertid også mene at et merke som BYD kan holde prisen så langt nede fordi den kinesiske staten ulovlig pumper penger inn i industrien. Faktisk, ifølge undersøkelser, er BYD et av merkene som har mottatt mest ulovlig statsstøtte. Les mer om det her .

Den ulovlige statsstøtten har nettopp fått EU til å reagere. Konsekvensen er straffetoll på toppen av tollsatsen på 10 prosent som de kinesiske merkene og bilmerkene generelt betaler for å få biler bygget i Kina inn i EU.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Nytt elbilbatteri trenger drivstoff – lover 2000 kilometer

Et såkalt flow-batteri kan love en rekkevidde på 2000...

Volkswagens nyeste elbil har bensinmotor

I 2020 kjøpte Volkswagen det amerikanske bilmerket Scout. Nå...

Xiaomi SU7 har knust Porsches Nürburgring-rekord

Den kinesiske elbilen Xiaomi SU7 Ultra er den raskeste...

En stor gruppe tester "mirakelbatteri" for elbiler

Verdens fjerde største bilkonsern skal snart teste solid state-batterier,...

Sparte skrapbiler i 50 år – nå er de solgt for 100 millioner

Skrapforhandleren Rudi Kleins bilsamling var en åpen hemmelighet som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Undersøkelse: Disse sjåførene skjønner ikke hvor dårlige de er

I en ny etterforskning slår ungdomsorganisasjonen Team Alert alarm fordi det viser seg at unge sjåfører er verre enn de selv vil innrømme. En...

Ny teknologi i Volvo EX90 overvåker deg bak rattet – er det fremtidens sikkerhet?

Volvo EX90 har fått en plass på TIMEs liste over 2024s mest bemerkelsesverdige oppfinnelser. Det amerikanske magasinet TIME har satt Volvo EX90s førerforståelsessystem på...

Redder liv i Ukrainas hær – får koropplæring i Sverige

I Ukraina er ambulansepersonell under et enormt press, og deres evne til å manøvrere ambulanser i krigssoner kan være avgjørende for både deres egen...

Skjer 1. januar – Volvo gjør en kjempeavtale med Tesla

Kinesiskeide Volvo Cars har innsett at merket trolig ikke kan slå Tesla på ladeløsninger. Derfor vil Teslas ladestandard, NCAS, snart bli med. Volvo slutter...

Magnussen hylles i utlandet – nær en ny Formel 1-kontrakt

Kevin Magnussen merket seg ikke bare positivt blant danske Formel 1-fans etter søndagens lobb i Mexico. Auto Motor und Sport mener dansken har nominert...

Tesla Model S mister 67 prosent av verdien på 2 år

Teslas toppmodell, Model S Plaid, er blant elbilene som for tiden stuper i verdi. Kyle Conner kan signere for det. Bilen hans har mistet...

Bilgiants fortjeneste har kollapset midt i en enorm krise

Krisen hos Volkswagen ser ut til å fortsette med uforminsket styrke. Senest viser regnskapstallene for tredje kvartal at overskuddet har kollapset med 67 prosent....

Dansk elbil-app utvider – får hovedkontor i USA

Den danske ladeplattformen Monta åpner hovedkvarter i Miami. Målet er én million ladepunkter for elbiler senest i 2030. Den danske ladeplattformen Monta, som forbinder...

Suzuki må betale Volvo for å unngå gigantisk bot

Suzuki har inngått en avtale med svensk-kinesiske Volvo. Avtalen innebærer at japanerne betaler en formue for nødvendige CO2-kvoter. Suzuki står overfor et potensielt forbud...

Volvo kjøper ut kriserammet batterifabrikk etter takbrudd

Volvo trekker seg nå fullstendig fra samarbeidet med den kriserammede batterifabrikken Northvolt. Det kinesiskeide merket mener at taket er brutt. Volvo og Northvolt avslutter...

Stengt i hele landet – nå er Volkswagen tilbake

Etter en konkurs som gjorde at Volkswagen trakk seg fra Bornholm i mars, er bilmerket nå tilbake i regionen. Bornholm har mistet et hav...

Mer enn annenhver svenske bytter ut elbilen med bensin

I likhet med tyskerne går svenskene tilbake til bensinbiler. I hvert fall når elbilen brukes. I Sverige gjelder dette over halvparten av sjåførene. En...