2. januar, 2025

Japan forstår ikke hvordan BYD kan lage billige elbiler

Japans handelsdepartement har invitert flere av landets bilmerker til å demontere biler fra Kinas BYD. Mange forstår ikke hvordan kineserne kan lage så billige elbiler.

Japans bilindustri var tidlig ute med elbiler, men kinesiske produsenter som BYD har siden innhentet dem med modeller som Atto 3. For å forstå suksessen til konkurrentene har japanske selskaper studert elbiler fra BYD, Nio og Tesla.

Dette skriver nyhetsbyrået Nikkei .

Et sentralt spørsmål for de japanske ingeniørene er prisen. BYD Atto 3 koster fra DKK 285.095 i Danmark, men grunnmodellen i Kina koster kun DKK 130.000. "Hvordan kan det produseres så billig?" lurte deltakerne, ifølge Nikkei.

Svaret ligger delvis i BYDs produksjonsstrategi. De produserer nesten alle bilens komponenter selv, noe som gir dem større kontroll over kostnadene. I tillegg integrerer de flere komponenter i én enhet, noe som sparer plass, vekt og penger.

Men japanerne er ikke bare imponert. De stiller også spørsmål ved kvaliteten, spesielt vanntettingen av batteriet.

– Kinesiske produsenter legger stor vekt på billig produksjon. Men deres syn på kvalitet er ganske annerledes sammenlignet med japanske produsenter», sier Kenichi Ito, som sto bak arrangementet.

LES OGSÅ: Media: Volkswagen legger ned fabrikker og permitterer tusenvis

Denne uttalelsen gjenspeiler en generell bekymring blant japanske bilprodusenter. Selv om de anerkjenner kinesernes evne til å produsere billige elbiler, forstår de ikke helt hvordan de kan opprettholde høy kvalitet med en så aggressiv prisstrategi.

De japanske selskapene står nå overfor en utfordring. De må finne en måte å konkurrere med de billige kinesiske elbilene uten å gå på akkord med kvaliteten de er kjent for.

Andre vil imidlertid også mene at et merke som BYD kan holde prisen så langt nede fordi den kinesiske staten ulovlig pumper penger inn i industrien. Faktisk, ifølge undersøkelser, er BYD et av merkene som har mottatt mest ulovlig statsstøtte. Les mer om det her .

Den ulovlige statsstøtten har nettopp fått EU til å reagere. Konsekvensen er straffetoll på toppen av tollsatsen på 10 prosent som de kinesiske merkene og bilmerkene generelt betaler for å få biler bygget i Kina inn i EU.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Chris har fått billett for å bruke sin egen parkeringsplass

Chris Jensen bor i Odense, hvor han har kjøpt...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil...

Forskning: Veteranbiler er mindre skadelige enn elbiler

Det er en feilaktig antagelse at veteranbiler forårsaker store...

Gjorde Suzuki til en suksess – nå er han død

Han giftet seg med navnet, men endte opp med...

Staten advarer, men kommuner kjøper elbiler fra Kina

De danske kommunene følger i stor grad advarsler fra...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det står for det tyske partiet De Gronne. I stedet må...

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter den norske stat et nytt år, da det fortsatt skal selges nye bensin- og dieselbiler...

Spotify slår seg av – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet for eldre biler uten moderne infotainment. Men ideen ble droppet igjen. Spotify har allerede stoppet...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM. Nye...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil trekke seg fra MotoGP fra 2026. Det skjer i forsøket på å redde virksomheten. Østerrikske...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking. Myndighetene har...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20 millioner danske kroner. Mye mer enn selve bilen, og så er det kona som synger....

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere av dem. Også for de danske dieselbileierne, som nå må betale mer for å fylle...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell i Las Vegas. Tesla selv mener at dette er fyrverkeri eller terrorisme. Myndighetene vil ikke...