En TikTok-bruker tror han har oppdaget at Toyotas 1989-logo faktisk inneholder alle bokstavene i navnet Toyota. Se den skjulte meldingen her.
Toyotas logo er kjent over hele verden. Men etter 35 år har det nå dukket opp et mulig skjult budskap. En bruker på det sosiale mediet Tik Tok viser at logoen kan skjule alle bokstavene i navnet Toyota.
Millioner av mennesker ser Toyota-logoen daglig på biler og i reklame. Den består av flere karakteristiske ovale ringer som låses sammen. De færreste har nok tenkt dypere på strukturen i selve designet.
Imidlertid har en bruker på TikTok nylig gjort det. Brukeren separerte visuelt logoens ulike grafiske elementer for å undersøke dem nærmere.
Oppdagelsen var overraskende for mange. Det viste seg at hver enkelt del av logoens linjer potensielt kunne representere en bokstav fra navnet Toyota. Alle de seks bokstavene, TOYOTA, finnes tilsynelatende i strukturen til logoen.
Ved å fremheve de enkelte delene av logoen, for eksempel med farger, skiller de antatte bokstavene seg ut. Det mulige skjulte budskapet har vært usett av de fleste i flere tiår, selv om logoen er så utbredt.
Toyotas nyeste logo er fra 1989
Toyota introduserte den nåværende logoen tilbake i 1989. Ifølge informasjon tok utviklingen av det spesifikke designet bilprodusenten omtrent fem år.
Dette indikerer at logoen var et gjennomtenkt prosjekt. Betydningen av logoen har vært gjenstand for mange spekulasjoner gjennom årene.
Offisielt har Toyota imidlertid en annen forklaring på logoens symbolikk. Bilmerket selv forklarer at de to indre, overlappende ovalene danner en stilisert «T». Det sier seg selv for Toyota.
Ifølge Toyota er den ytre, store ovale ringen ment å symbolisere verden. Det er verden som omfavner bilmerket og dets kunder. Dette opplyses på Toyotas globale nettside.
Toyota har ennå ikke kommentert den nye oppdagelsen fra Tik Tok-brukeren. Derfor er det fortsatt uklart om bokstavteorien faktisk er en bevisst del av designet fra selskapets side, eller om det er en tilfeldighet.
Toyotas historiske bakgrunn
Det er ikke uvanlig i japansk designhistorie å jobbe med flere lag av mening eller skjulte elementer. Det er imidlertid ikke kjent med sikkerhet om dette er tilfellet med Toyotas logo på nåværende tidspunkt.
Toyota-selskapet har en lang og interessant historie. Det begynte på slutten av 1800-tallet med grunnleggeren Sakichi Toyoda.
Den gang handlet det ikke om biler. Sakichi Toyoda oppfant og bygde automatiske vevemaskiner. Selskapet var opprinnelig fokusert på tekstilindustrien.
Det var Sakichi Toyodas sønn som senere endret selskapets fokus. I 1937 begynte selskapet å produsere lastebiler under Toyota-navnet.
Japan var på den tiden engasjert i militær oppbygging. Forsvaret hadde et stort behov for kjøretøy, og dette ble starten på Toyotas bilproduksjon.
Etter andre verdenskrig klarte Toyota å overleve og bygge seg opp igjen. I løpet av de følgende tiårene jobbet selskapet seg opp til å bli en global aktør i bilmarkedet.
I dag er Toyota en av verdens største bilprodusenter. Bilene og logoen deres er kjent i nesten alle land i verden.
Oppdagelsen av det mulige skjulte budskapet i Toyotas logo er et eksempel på hvordan kjente symboler fortsatt kan gi opphav til nye tolkninger.
Den viser at selv en 35 år gammel logo kan se annerledes ut med helt friske øyne.
Ønsker du å lese mer om Toyota, bilnyheter eller se nærmere på spesifikke bilmodeller og tester, finner du massevis av spennende artikler her på Boosted.dk. Vi dekker alt fra klassiske biler til den nyeste teknologien i bilverdenen.