En TikTok-bruker tror han har oppdaget at Toyotas 1989-logo faktisk inneholder alle bokstavene i navnet Toyota. Se den skjulte meldingen her.
Toyotas logo er kjent over hele verden. Men etter 35 รฅr har det nรฅ dukket opp et mulig skjult budskap. En bruker pรฅ det sosiale mediet Tik Tok viser at logoen kan skjule alle bokstavene i navnet Toyota.
Millioner av mennesker ser Toyota-logoen daglig pรฅ biler og i reklame. Den bestรฅr av flere karakteristiske ovale ringer som lรฅses sammen. De fรฆrreste har nok tenkt dypere pรฅ strukturen i selve designet.
Imidlertid har en bruker pรฅ TikTok nylig gjort det. Brukeren separerte visuelt logoens ulike grafiske elementer for รฅ undersรธke dem nรฆrmere.
Oppdagelsen var overraskende for mange. Det viste seg at hver enkelt del av logoens linjer potensielt kunne representere en bokstav fra navnet Toyota. Alle de seks bokstavene, TOYOTA, finnes tilsynelatende i strukturen til logoen.
Ved รฅ fremheve de enkelte delene av logoen, for eksempel med farger, skiller de antatte bokstavene seg ut. Det mulige skjulte budskapet har vรฆrt usett av de fleste i flere tiรฅr, selv om logoen er sรฅ utbredt.
Toyotas nyeste logo er fra 1989
Toyota introduserte den nรฅvรฆrende logoen tilbake i 1989. Ifรธlge informasjon tok utviklingen av det spesifikke designet bilprodusenten omtrent fem รฅr.
Dette indikerer at logoen var et gjennomtenkt prosjekt. Betydningen av logoen har vรฆrt gjenstand for mange spekulasjoner gjennom รฅrene.
Offisielt har Toyota imidlertid en annen forklaring pรฅ logoens symbolikk. Bilmerket selv forklarer at de to indre, overlappende ovalene danner en stilisert ยซTยป. Det sier seg selv for Toyota.
Ifรธlge Toyota er den ytre, store ovale ringen ment รฅ symbolisere verden. Det er verden som omfavner bilmerket og dets kunder. Dette opplyses pรฅ Toyotas globale nettside.
Toyota har ennรฅ ikke kommentert den nye oppdagelsen fra Tik Tok-brukeren. Derfor er det fortsatt uklart om bokstavteorien faktisk er en bevisst del av designet fra selskapets side, eller om det er en tilfeldighet.
Toyotas historiske bakgrunn
Det er ikke uvanlig i japansk designhistorie รฅ jobbe med flere lag av mening eller skjulte elementer. Det er imidlertid ikke kjent med sikkerhet om dette er tilfellet med Toyotas logo pรฅ nรฅvรฆrende tidspunkt.
Toyota-selskapet har en lang og interessant historie. Det begynte pรฅ slutten av 1800-tallet med grunnleggeren Sakichi Toyoda.
Den gang handlet det ikke om biler. Sakichi Toyoda oppfant og bygde automatiske vevemaskiner. Selskapet var opprinnelig fokusert pรฅ tekstilindustrien.
Det var Sakichi Toyodas sรธnn som senere endret selskapets fokus. I 1937 begynte selskapet รฅ produsere lastebiler under Toyota-navnet.
Japan var pรฅ den tiden engasjert i militรฆr oppbygging. Forsvaret hadde et stort behov for kjรธretรธy, og dette ble starten pรฅ Toyotas bilproduksjon.
Etter andre verdenskrig klarte Toyota รฅ overleve og bygge seg opp igjen. I lรธpet av de fรธlgende tiรฅrene jobbet selskapet seg opp til รฅ bli en global aktรธr i bilmarkedet.
I dag er Toyota en av verdens stรธrste bilprodusenter. Bilene og logoen deres er kjent i nesten alle land i verden.
Oppdagelsen av det mulige skjulte budskapet i Toyotas logo er et eksempel pรฅ hvordan kjente symboler fortsatt kan gi opphav til nye tolkninger.
Den viser at selv en 35 รฅr gammel logo kan se annerledes ut med helt friske รธyne.
รnsker du รฅ lese mer om Toyota, bilnyheter eller se nรฆrmere pรฅ spesifikke bilmodeller og tester, finner du massevis av spennende artikler her pรฅ Boosted.dk. Vi dekker alt fra klassiske biler til den nyeste teknologien i bilverdenen.