Det var et giftig arbeidsmiljø som gjorde at Kevin Magnussen avviste et kontraktstilbud fra Renault i Formel 1. Selv om merket nekter, eksisterer kontrakten, sier K-Mag.
Kevin Magnussen røper at arbeidsmiljøet hos Renaults Formel 1-team i 2016 var preget av en usunn atmosfære.
Han hevder han kunne ha fortsatt i Renault en sesong til, selv om laget hevdet at de ikke hadde tilbudt dansken en kontrakt.
– Jeg kunne ha fortsatt. Selv om de nektet for å ha tilbudt meg en kontrakt – kan jeg vise deg kontrakten de tilbød meg, sier Magnussen til Autosport .
Den danske racingstjernen, som nå er på vei til BMWs utholdenhetsprogram etter å ha forlatt Haas, reflekterte over Formel 1-karrieren, inkludert pallplasseringen etter debuten med McLaren og hans påfølgende trolldom med andre lag.
Magnussen beskrev tiden i Renault som en opplevelse med et usunt arbeidsmiljø, og han uttrykte lettelse over å ha funnet stabilitet og støtte i Haas.
– Hele situasjonen var usunn der, så jeg var glad for å få sjansen til å gå til Haas og finne den stabiliteten og den støtten, forklarte han.
Han snakket også om sine tidlige simulatortester med Ferrari i 2018, som fant sted under en sterk første halvdel av sesongen med Haas.
– Plutselig nærmet Ferrari seg. Plutselig kortslutter jeg simulatoren deres. Ikke for Haas, men for Ferrari. De snuste rundt, Magnussen lot det være.
Magnussen innrømmet at han var spent på muligheten til å komme til Ferrari. Men da Charles Leclerc begynte å ta seg opp i Saubers Alfa Romeo-merkede racerbil, forsvant kontakten med Ferrari.
– Charles Leclerc hadde akkurat ankommet Formel 1 med Sauber. Og begynnelsen av hans første sesong var ikke bra. Og min var veldig god! Og så tok plutselig Ferrari kontakt, sier Magnussen.
– Men så begynte Charles virkelig å imponere, Og jeg hørte ingenting, avslutter han.
Magnussen forlot Renault etter en enkelt sesong og kjørte deretter for Haas i fire sesonger før han returnerte til Formel 1 med Haas i 2022.
Her ble han til 2024, da kontrakten mellom dem ikke ble forlenget. I stedet har danskens sete gått til Esteban Ocon, som selv ble sparket ut av Renault-teamet som i dag kaller seg Alpine.