Kia har ikke tenkt å gi opp forbrenningsmotoren ennå. Nå er en 2,5-liters, firesylindret bensinmotor på vei. Den skal også brukes i elbiler.
Kias nye 2,5T-GDI bensinmotor skal brukes i vanlige biler, hybrider og som generator i elbiler. Sørkoreanerne lover mer fortjeneste og bedre effektivitet.
Kia har satt taket for ny motor. Den heter 2.5T-GDI. Motoren skal brukes i flere typer biler og vil ha over 300 hestekrefter.
Den nye 2.5T-GDI-motoren er en turboladet firesylindret bensinmotor. Kia presenterte den på deres CEO Investor Day-arrangement i 2025. Motoren skal installeres i vanlige bensinbiler og hybridbiler.
Kia lover tekniske forbedringer med den nye motoren. Motorens evne til å utnytte varmen alene må forbedres med fem prosent.
Antall hestekrefter øker også betydelig. Kia melder om en økning på 12 prosent. Dette betyr en ytelse på over 300 hestekrefter.
Den nåværende motoren yter 281 hk i Kia Sorento. I Kia K5 GT yter den 290 hk. Dreiemomentet forventes også å øke fra dagens 422 Nm.
Detaljer om Kias nye hybrid- og bensinmotor
Hybridbiler med den nye motoren vil tjene på det. Kia lover bedre akselerasjon. Overgangen mellom elmotor og bensinmotor blir også jevnere, sier de.
Effektiviteten til hybridmodellene er forbedret med fire prosent. Dette skyldes et nytt hybridoppsett på grunn av bedre kobling mellom el- og bensinmotorene.
Motoren skal også brukes i kommende EREV-modeller. EREV står for elektriske kjøretøy med utvidet rekkevidde. Her fungerer motoren som en generator.
Bensinmotoren lader batteriet i EREV-bilene. Den har ingen mekanisk forbindelse til hjulene. Det ligner på teknologier som Nissans E-Power og Ram Ramcharger.
De nye bensin- og hybridmotorene er viktige for Kia. De må bidra til å nå et ambisiøst salgsmål. Kia vil selge 4,19 millioner biler årlig innen 2030.
Kias fremtidsplaner: Mer salg og flere modeller
Til sammenligning solgte Kia 3,1 millioner biler i fjor. Det var rekord for merket. Målet for 2030 er derfor en betydelig økning.
Før slutten av tiåret skal Kia lansere 15 nye elbiler. Det kommer også 10 nye hybrider, inkludert plug-in hybrider.
Kia forventer å selge 1,26 millioner elbiler innen 2030. Salget av hybrider og PHEV-biler skal nå 1,07 millioner. De resterende 1,86 millioner bilene vil kjøre på bensin eller diesel.
Den globale produksjonskapasiteten må også økes. Kia sikter mot 4,25 millioner biler årlig innen 2030. Det er en økning på 17 prosent.
Andre nyheter fra investordagen var blant annet en ny elektrisk pickup. Den er beregnet på Nord-Amerika. Kia regner med å selge 90.000 av dem per år.
En annen pickup, Kia Tasman, forventes å selge 80 000 biler i året. Den nye 2,5T-motoren støtter Kias brede strategi for fremtiden.
Du kan lese mer om Kia og deres nåværende modeller som Kia EV6 eller den store SUV-en EV9, som nettopp har fått et kraftig priskutt , her på Boosted.dk. Vi holder deg oppdatert på Kias utvikling og nye modeller.