25. april, 2025

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler.

Ford-direktør Jim Farley mener Kina ligger ti år foran USA når det gjelder utvikling og produksjon av elbiler.

Ford står overfor en betydelig utfordring fra den kinesiske bilindustrien, og ifølge Farley er det nødvendig å trekke på kinesisk kunnskap for å konkurrere.

Farley sa til The New York Times at Kina har en betydelig fordel i batteriproduksjon for elbiler. Han mener at Fords eneste sjanse til å ta igjen og overgå den kinesiske bilindustrien er ved å utnytte teknologien deres.

– Måten vi konkurrerer med dem på er ved å få tilgang til teknologien deres. Akkurat som de trengte oss for 20 år siden.

Da kan vi bruke vårt innovative økosystem og amerikanske oppfinnsomhet og vår store skala og vår intimitet med kunden til å slå dem (kineserne, red.) globalt, sa Farley til NYT .

– Det blir et av de viktigste løpene for å redde vår industrielle økonomi.

Farley snakker ikke om en fjern fremtidsplan, men om noe som allerede er i gang. Bilprodusentens store BlueOval Battery Park er under bygging.

Og når den står ferdig i 2026, vil den produsere tusenvis av litiumjernfosfatbatterier (LFP, red.) basert på teknologi fra kinesiske CATL.

Dette er allerede kjent. Men det er ett aspekt ved CATLs batterikjemi som kanskje ikke er så allment kjent: Det ble opprinnelig utviklet i USA og deretter anskaffet av kineserne for en beskjeden sum.

Med henvisning til en tidligere historie i Bloomberg, forklarer NYT hvordan LFP-teknologi ble oppdaget av forskere ved University of Texas og deretter kommersialisert av A123 Systems LLC, en oppstart som mottok betydelig økonomisk støtte fra Obama-administrasjonen.

Markedet for elbiler utviklet seg imidlertid sakte, og A123 gikk konkurs. Restene av selskapet, inkludert batteriteknologien, ble til slutt kjøpt opp av det som da var Kinas største bilkomponentselskap: CATL.

Man kan hevde at det er lett å være baklengs, og at ingen for ti år siden egentlig kunne ha forutsett at elbiler ville bli en så stor del av bilindustrien. Kineserne forutså det imidlertid.

Tesla gjorde det også for et annet vestlig bilmerke. Alle store bilprodusenter jobbet med elbiler fordi de visste at de på et tidspunkt måtte selge dem i store mengder for å nå utslippsmålene.

Ford er nå i en situasjon der de må ta igjen. Og de er ikke alene om dette. Volkswagen innrømmet også nylig at de henger etter konkurrentene. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Det britiske militæret forbyr elbiler fra Kina

Militære myndigheter i England har forbudt kinesiske elbiler i...

Ny elbil koster under 46.000 kroner fra ny

Den har bare 41 hestekrefter. Men den nye Panda...

Syklist blinket av kamerabil – korte 20 km/t for fort

En syklist som kjører 20 km/t for fort er...

Ekspert spår: Alle disse bilmerkene vil gå konkurs

Eksperter spår en tøff fremtid for kinesiske bilmerker som...

Nytt forbud i Kina rammer Tesla ekstra hardt

Bilprodusenter som Tesla og Nio må nå avklare hvor...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....