Kinas Great Wall Motors pakker sammen sitt europeiske hovedkvarter i München, Tyskland og sier opp 100 ansatte. Den resterende virksomheten må håndteres fra Kina.
Mens Aiways prøver å redde virksomheten ved å flytte ut av Kina, prøver Great Wall Motors å gå i motsatt retning.
Konsernet, som består av flere bilmerker, gir nå opp å drive et europeisk hovedkontor. I følge den tyske sjefen Magazin, stenger Great Wall Motors hovedkontoret og sier opp 100 ansatte i prosessen.
Manager Magazin baserer historien på en rekke 'insiderkilder'. Men dette betyr ikke at den kinesiske mur vil forsvinne helt fra Europa.
I land der bilmerket allerede har slått seg ned, som Sverige, Irland, England og Tyskland, vil du fortsatt "være til stede".
LES OGSÅ: Toppdirektør forlater kriserammet bilmerke midt i en sparerunde
Det er imidlertid ikke kjent om dette kun betyr å betjene eksisterende kunder, eller om Great Wall vil fortsette å selge biler på våre breddegrader.
Ifølge tyske medier dropper imidlertid det kinesiske merket en ellers planlagt utvidelse av virksomheten, som inkluderte Østerrike og Sveits. Angivelig var bilmerket så langt i prosessen at de allerede hadde ansatt nye ledere og menige ansatte. Men nå får de ikke jobb likevel.
En exit fra Europa er imidlertid ikke det eneste Great Wall Motors kan snakke om i disse dager. Den siste tiden har bilmerket trappet ned sine ellers storslåtte ambisjoner. Blant annet. merket vil ikke lenger selge én million biler utenfor Kina om fem år – nemlig i perioden mellom 2025 og 2030.
Merket skylder på et "utfordrende" marked. Great Wall Motor selv vil ikke si så mye om uttaket. Men folket understreker at merket fortsatt vil leve opp til sine forpliktelser på kontinentet, heter det i en uttalelse.