Flere kinesiske bilmerker er nå anklaget for å manipulere salgstallene for å få dem til å se mye bedre ut enn de egentlig er.
I Kina har myndighetene tatt en av bilmerkenes nyeste metoder opp til vurdering. Faktisk blir bilmerker nå anklaget for juks.
Det skriver Reuters .
Mer spesifikt skal myndighetene nå undersøke om landets egne bilmerker får salgstallene til å se bedre ut enn de faktisk er.
Trikset er å selge biler som allerede er tatt i bruk, men fortsatt har null kilometer, som «brukte». På denne måten kan den samme bilen selges to ganger: både som ny og som brukt.
På denne måten ser det ut som om flere av de kinesiske bilmerkene oppnår helt vanvittige salgstall. I hvert fall på papiret.
Representanter fra blant annet BYD- og Dongfeng-gruppene skal nå læres opp i det kinesiske handelsdepartementet.
Historien sier ikke om metoden, som er svært lik juks, har noen konsekvenser for bilmerkene.
Men dette er ikke første gang bilmerkenes påstander om elbiler har kommet i myndighetenes søkelys. Faktisk skjedde det så sent som i februar i år i Italia.
Dette førte til en rekke søk fordi både politiet og myndighetene mener at bilmerkene er overoptimistiske når det gjelder rekkevidden til elbiler. Også her er BYD inne i bildet.
Dette gjelder spesielt når eksterne faktorer som temperatur eller bruk av klimaanlegg påvirker batteriets ytelse og dermed elbilens rekkevidde.
Ifølge anklagene har produsentene gitt «utilstrekkelig og i noen tilfeller motstridende informasjon» på nettsidene sine om faktorene som kan påvirke rekkevidden til elbiler.