Hvor mye kan en bilforhandler holde kjeft når en bil selges 'for en kunde'. Oppgjøret har nå kostet 65.000 og en brukt Toyota.
En bilist som kjøpte en Toyota 2009 i høst for noen år siden, har endt opp med en erstatning på 65.000 kroner.
Erstatning kommer fra bilforhandleren som solgte bilen. Bilen er så slitt og full av feil at bileierne burde vært informert om det. Selv om bilen ble solgt for en annen av bilforhandlerens kunder.
Dette har Forbrukerklagenemnda avgjort.
Sjåføren, som raskt fikk problemer med defekte dyser, lyktes i å komme i kontakt med bilens tidligere eier. Personen opplyste at bilforhandleren var gjort oppmerksom på bilens problemer.
LES OGSÅ: Tesla-eier avslørt av ekskone – må betale 700.000 kroner
– De (forhandleren, red.) visste det fordi jeg fikk så lite i bytte for bilen, sier den tidligere eieren.
Informasjon som bare aldri ble gitt videre til neste eier. Et Toytota-verksted mente de kunne reparere bilen for 40.000,-, mens et annet verksted ønsket 36.500,- for bl.a. for å skifte ut dysene.
Reparasjonen endte imidlertid opp med å koste 50.000 DKK, fordi mye mer enn først antatt var slitt eller defekt på bilen. Forhandleren må derfor hoste opp mye mer enn de 15.000 kronene Toyota-eieren i utgangspunktet ble tilbudt i et forlik.
Verkstedregningen på 50 000 kr skal også dekkes. Vedtaket er bindende dersom bilforhandleren ikke klager innen 4 uker.
En Toyota trenger imidlertid ikke være så slitt at den må repareres for 50 000 kr. Det kan Per Wierod skrive under på. Toyota dekket sin HiAce under garantien. Altså 26 år etter at bilen ble kjøpt. Les mer om det her .