Det kollapsede bilmerket Jiuye, grunnlagt i Kina og delvis eid av Volvos morkonsern Geely, har solgt splitter nye biler for så lite som 19.000 DKK.
Det kinesiske elbilmerket Jiuye, som er delvis eid av Geely-gruppen, har skapt overskrifter verden rundt ved å selge nye biler for så lite som 19.000 danske kroner.
Dette grepet kommer etter en periode med økonomiske problemer og fallende salgstall for bilmerket.
Jiuye hadde ellers ambisiøse planer med lanseringen av flere luksusmodeller, og en av dem vant til og med den prestisjetunge designprisen Red Dot Award.
Men suksessen uteble og kun 14.000 biler er solgt i Kina. I dag ser det ut som om bilmerket nærmer seg konkurs.
Eierne, Geely og Baidu, skal ha nektet å investere ytterligere i selskapet, noe som forårsaker frustrasjon blant ansatte. I desember ble Jiuyues kontor beleiret av sinte ansatte som ikke hadde mottatt lønn eller noen form for sluttvederlag.
Ifølge kinesiske medier skyldes de økonomiske problemene et gap på 7 milliarder danske kroner i selskapets regnskap. Baidu oppdaget dette problemet under en due diligence i oktober og bestemte seg for å stoppe finansieringen.
For å bøte på den økonomiske situasjonen har Jiuye forsøkt å selge sin luksusmodell, Jiyue 07, til ekstremt lave priser – helt ned til 19.000 DKK. Vanligvis koster bilen rundt ti ganger så mye.
Jiyue 07 er en stor sedan på nesten fem meter med et luksuriøst design. Den uvanlige salgsprisen skapte oppsikt, og Jiuyue har siden sluttet å selge bilene.
De resterende ansatte ved Jiuye nekter for å ha kjennskap til det drastiske prisfallet. Fremtiden til Jiuye er usikker, og det er foreløpig ikke kjent om bilmerket virkelig kan overleve den nåværende krisen.
Det er imidlertid klart at de lave salgsprisene og de økonomiske problemene har skapt stor usikkerhet rundt Jiuyues fremtid og om kundene noen gang vil kunne få nummerskilt på de ekstremt billige elbilene.