Den kinesiske regjeringen vurderer å tvangssammenslå bilmerkene Dongfeng og Changan. Målet er å skape en nasjonal konkurrent til BYD
Kinas regjering vurderer for tiden det som kan bli en av de største fusjonene i bilindustrien noensinne.
De statseide bilgigantene Dongfeng Motor Corp og Chongqing Changan Automobile kan miste sin uavhengighet og i stedet slås sammen til ett stort selskap.
Dette er en del av en plan for å styrke produksjonen av elbiler. En fusjon kan skape en ny sterk konkurrent til markedslederen BYD.
Det er den kinesiske regjeringen som aktivt presser på for endring. Målet er å skape en mer strømlinjeformet og effektiv bilindustri i landet.
Konsolidering av de store bilmerkene i landet skal redusere overlapping og sløsing i bransjen. Det bør også fremskynde styrets mål om kun å tillate elbiler.
En nestleder fra Kommisjonen for statlige foretak snakket nylig om behovet. Kommisjonen, som fører tilsyn med rundt 100 statseide virksomheter, oppfordrer bilprodusentene til å omstrukturere virksomheten.
Ifølge Nikkei Asia skjedde dette ved et arrangement i Beijing.
Tanken bak er klar. Ved å samle utviklings- og produksjonsressurser kan merkevarer bli sterkere. De må kunne konkurrere bedre, spesielt mot de mer etablerte merkene. Her nevner kineserne selv BYD.
Kommisjonen holder øye med flere store statseide aktører. Dette gjelder spesifikt Chongqing Changan Automobile og Dongfeng Motor Corp. China FAW Group, som blant annet samarbeider med Volkswagen, er også blant de statseide bilselskapene som kommunistregimet holder øye med.
Statseide kinesiske bilprodusenter vurderer fusjon
Ryktene om en mulig fusjon mellom Dongfeng og Changan skjøt fart i februar. South China Morning Post rapporterte at regjeringen vurderte å plassere dem under et felles holdingselskap. Det er imidlertid ennå ikke offisielt bekreftet.
Hvis fusjonen blir en realitet, kan det nye selskapet bli enormt. Det er anslått at det sammenslåtte selskapet potensielt kan overta BYD. Dette vil gjøre den til Kinas største produsent av elbiler, noe som vil være en betydelig endring for markedet.
Salget for de to selskapene er allerede stort. I fjor solgte Changan 2,68 millioner biler. Dongfeng solgte 2,48 millioner biler i samme periode. Dette plasserer dem blant de store aktørene.
Men på elbilområdet har de hatt vanskeligheter med å følge med. De har ikke holdt tritt med BYD spesielt i overgangen til elbiler. Begge selskapene klarte ikke å nå sine egne salgsmål for elbiler i fjor.
"Omstruktureringen, hvis den blir realisert, vil være et stort skritt," sier en analytiker fra storbanken Morgan Stanley om den potensielle avtalen.
– Dette vil ha stor betydning for Kinas bilindustri på lang sikt.
Kampen om elbilmarkedet i Kina tiltar
Ivan Li, fondsforvalter i Loyal Wealth Management, har også kommentert situasjonen. "De to selskapenes uttalelser peker klart på en potensiell fusjon av de statseide morselskapene, selv om de ikke har sagt det direkte," bemerket han.
Li la til at regjeringen sannsynligvis ser på konsolidering som en metode. Det kan redusere intern konkurranse mellom de statseide gigantene. Det kan også bedre posisjonere sektoren for langsiktig suksess på global skala.
Selv om elbilresultatene har vært under forventningene, spiller begge selskapene en sentral rolle. De er dypt integrert i Kinas omfattende bioøkosystem. Dette skyldes ikke minst deres langvarige samarbeid med utenlandske merkevarer.
Dongfeng fortsetter å ha joint ventures med internasjonale bilprodusenter som Nissan og Honda. De samarbeider også med de europeiske merkene Peugeot og Citroën. Changan har lignende partnerskap med Ford og Mazda.
Disse mange eksisterende alliansene kan potensielt komplisere en mulig fusjon mellom de to gigantene. Samtidig understreker partnerskapene imidlertid også selskapenes strategiske verdi i det globale markedet.
En mulig sammenslåing av Dongfeng og Changan vil utvilsomt sende rystelser gjennom den kinesiske bilindustrien.
Dette kan ha stor innvirkning på konkurransen, spesielt i et marked som blir stadig vanskeligere å tjene penger i. Du kan følge utviklingen i det globale bilmarkedet – som allerede har sett konkurser i løpet av 2025 – på Boosted.dk hver dag.