13. april, 2025

Kommer til Danmark – Kina ønsker å tvangsoppløse bilmerker

Den kinesiske regjeringen vurderer å tvangssammenslå bilmerkene Dongfeng og Changan. Målet er å skape en nasjonal konkurrent til BYD

Kinas regjering vurderer for tiden det som kan bli en av de største fusjonene i bilindustrien noensinne.

De statseide bilgigantene Dongfeng Motor Corp og Chongqing Changan Automobile kan miste sin uavhengighet og i stedet slås sammen til ett stort selskap.

Dette er en del av en plan for å styrke produksjonen av elbiler. En fusjon kan skape en ny sterk konkurrent til markedslederen BYD.

Det er den kinesiske regjeringen som aktivt presser på for endring. Målet er å skape en mer strømlinjeformet og effektiv bilindustri i landet.

Konsolidering av de store bilmerkene i landet skal redusere overlapping og sløsing i bransjen. Det bør også fremskynde styrets mål om kun å tillate elbiler.

En nestleder fra Kommisjonen for statlige foretak snakket nylig om behovet. Kommisjonen, som fører tilsyn med rundt 100 statseide virksomheter, oppfordrer bilprodusentene til å omstrukturere virksomheten.

Ifølge Nikkei Asia skjedde dette ved et arrangement i Beijing.

Tanken bak er klar. Ved å samle utviklings- og produksjonsressurser kan merkevarer bli sterkere. De må kunne konkurrere bedre, spesielt mot de mer etablerte merkene. Her nevner kineserne selv BYD.

Kommisjonen holder øye med flere store statseide aktører. Dette gjelder spesifikt Chongqing Changan Automobile og Dongfeng Motor Corp. China FAW Group, som blant annet samarbeider med Volkswagen, er også blant de statseide bilselskapene som kommunistregimet holder øye med.

Statseide kinesiske bilprodusenter vurderer fusjon

Ryktene om en mulig fusjon mellom Dongfeng og Changan skjøt fart i februar. South China Morning Post rapporterte at regjeringen vurderte å plassere dem under et felles holdingselskap. Det er imidlertid ennå ikke offisielt bekreftet.

Hvis fusjonen blir en realitet, kan det nye selskapet bli enormt. Det er anslått at det sammenslåtte selskapet potensielt kan overta BYD. Dette vil gjøre den til Kinas største produsent av elbiler, noe som vil være en betydelig endring for markedet.

Salget for de to selskapene er allerede stort. I fjor solgte Changan 2,68 millioner biler. Dongfeng solgte 2,48 millioner biler i samme periode. Dette plasserer dem blant de store aktørene.

Men på elbilområdet har de hatt vanskeligheter med å følge med. De har ikke holdt tritt med BYD spesielt i overgangen til elbiler. Begge selskapene klarte ikke å nå sine egne salgsmål for elbiler i fjor.

"Omstruktureringen, hvis den blir realisert, vil være et stort skritt," sier en analytiker fra storbanken Morgan Stanley om den potensielle avtalen.

– Dette vil ha stor betydning for Kinas bilindustri på lang sikt.

Kampen om elbilmarkedet i Kina tiltar

Ivan Li, fondsforvalter i Loyal Wealth Management, har også kommentert situasjonen. "De to selskapenes uttalelser peker klart på en potensiell fusjon av de statseide morselskapene, selv om de ikke har sagt det direkte," bemerket han.

Li la til at regjeringen sannsynligvis ser på konsolidering som en metode. Det kan redusere intern konkurranse mellom de statseide gigantene. Det kan også bedre posisjonere sektoren for langsiktig suksess på global skala.

Selv om elbilresultatene har vært under forventningene, spiller begge selskapene en sentral rolle. De er dypt integrert i Kinas omfattende bioøkosystem. Dette skyldes ikke minst deres langvarige samarbeid med utenlandske merkevarer.

Dongfeng fortsetter å ha joint ventures med internasjonale bilprodusenter som Nissan og Honda. De samarbeider også med de europeiske merkene Peugeot og Citroën. Changan har lignende partnerskap med Ford og Mazda.

Disse mange eksisterende alliansene kan potensielt komplisere en mulig fusjon mellom de to gigantene. Samtidig understreker partnerskapene imidlertid også selskapenes strategiske verdi i det globale markedet.

En mulig sammenslåing av Dongfeng og Changan vil utvilsomt sende rystelser gjennom den kinesiske bilindustrien.

Dette kan ha stor innvirkning på konkurransen, spesielt i et marked som blir stadig vanskeligere å tjene penger i. Du kan følge utviklingen i det globale bilmarkedet – som allerede har sett konkurser i løpet av 2025 – på Boosted.dk hver dag.

Latest

Don't miss

Ford patenterer manuell girkasse for elbiler

Det er bare en idé. Eller rettere sagt, et...

Mazda6e får 6 års fabrikkgaranti i Danmark

Mazdas nye elbil, Mazda6e, som er bygget på en...

Verdensstjerne dumper Tesla i protest: Symbol på rasisme

Sangerinnen Bette Midler har solgt Teslaen sin og følger...

Mulig vinner av Trumps tollkrig: Brukte elbiler

Amerikanske bilkjøpere rammes av nye tariffer – men brukte...

Polestar 3 er den sikreste bilen for barn noensinne

Elbilen Polestar 3 setter en ny standard i Euro...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Etter Trumps tariffer: Fossile biler gjør et uventet comeback

Hybridbiler og forbrenningsmotorer får lengre levetid i England på grunn av nye eksportbarrierer fra USA. Storbritannia endrer nå kurs på sin grønne plan for...

Bill gir sjåførene 10.000 kroner i bot

I Norge vil regjeringen ikke bare forby trafikkvarsler, de vil også forby ikke-håndholdt bruk av mobiltelefoner bak rattet. Straffen? 10.000 kroner. Et nytt lovforslag...

James May avviser ny bilutstilling med Jeremy Clarkson

Alle gode ting kommer til en slutt. Det gjelder også James Mays tid foran kamera med Richard Hammond og Jeremy Clarkson. James May ser...

Snart vil din Nissan kunne kjøre seg selv ved hjelp av et nytt britisk AI-system

Nissan samarbeider med oppstarten Wayve for å revolusjonere selvkjørende teknologi med en fleksibel, kamerabasert AI-løsning. Nissan går nå for alvor inn i løpet for...

Trumps vanvittige tollsatser bringer EU og Kina til forhandlingsbordet

Trumps vanvittige tollsatser tvinger EU og Kina til å reforhandle elbiler – en avtale som kan endre hele markedet. Elbilmarkedet i Europa kan stå...

Sainz er rasende: 75.000 kroner i bot for 5 sekunder

Williams' Carlos Sainz har fått en bot på 75.000 danske kroner. for å være fem sekunder for sent. Spanjolen er rasende over straffen, og...

Toyota kommer dårlig ut i ny storkrasjstatistikk

Flere Toyota-modeller er blant de minst pålitelige bilene i Tyskland, ifølge en ny studie fra ADAC. Toyota har vært kjent for pålitelighet i årevis....

Elbiler slår fossilbiler i ny stor tysk undersogelse

ADAC har målt 3,6 millioner havarier – elbiler viser seg å være mer pålitelige enn biler med forbrenningsmotor. Elbiler har færre havari enn fossilbiler...

Politiet: Ansatte har stjålet 900 motorer fra bilgigant

Tyveri av 900 Kia-motorer over fem år i India. Politiet mistenker et sammensvergelse mellom nåværende og tidligere ansatte ved bilfabrikken. Et oppsiktsvekkende tyveri har...

Danske innrømmer: Har kontakt med flere Formel 1-lag

Danske Frederik Vestis drøm om fast plass i Formel 1 er ikke nødvendigvis helt slukket. Den 23 år gamle guiden har kontakt med flere...

Kan du se den skjulte meldingen i Toyotas logo?

En TikTok-bruker tror han har oppdaget at Toyotas 1989-logo faktisk inneholder alle bokstavene i navnet Toyota. Se den skjulte meldingen her. Toyotas logo er...

Ikoniske Opel Manta til å koste 665.000 kroner

Føl deg som Bertie: Denne Opel Manta B-replikaen ser nøyaktig ut som filmbilen fra «Manta, Manta», men har en 204 hestekrefter Calibra Turbo-motor under...