I et forsøk på å ha så mange gratis ladestasjoner som mulig, krever Tesla et sperregebyr dersom sjåførene ikke flytter bilene raskt. Det gjør ikke konkurrentene. Ennå!
Det skjer bare når en Supercharger-stasjons kapasitet er mer enn halvfull. Men Tesla har fortsatt en spesiell sperreavgift i spill.
Et gebyr som belastes personer som ikke flytter elbilene sine raskt nok vekk fra den enkelte ladestasjon etter lading. Flyttes bilen innen fem minutter, slipper sjåføren å hoste opp gebyret. Den dobles imidlertid når stasjonen er helt full.
Konkurrentene bruker ikke dette. I hvert fall ikke ennå. Det pågår imidlertid forsøk. Boosted har tidligere fortalt om et forsøk i den amerikanske delstaten California.
Her er ladingen av alle elbiler begrenset til 85 prosent hos ladeoperatøren Electrify America. Det samme selskapet tar gebyr dersom elbilene i ettertid ikke flyttes raskt nok.
LES OGSÅ: Svært sjeldne Volkswagen-modeller funnet i forlatt gruve
Målet med den nye avgiften er – i likhet med tanken hos Tesla – å unngå at ladestasjoner blir en parkeringsplass for late typer i elbiler.
Men hos flere av konkurrentene er ikke kildeskatt noe man tenker på ennå. Dette er anerkjent både på Circle K og Q8.
Det skriver We Bilägare .
– Vi ser generelt at våre kunder forlater posten i tide og hjelper hverandre. Vi vil gjerne ha enkel prising slik at kundene vet hva de betaler for på forhånd og får trygghet, sier Lisa Öhrqvist fra OKQ8s kommunikasjonsavdeling i Sverige.
Operatøren Recharge avstår også fra å innføre sperreavgift foreløpig. Men de nekter heller ikke å pålegge kundene det på et senere tidspunkt.
Også i Sør-Korea er det kamp mot elbileiere som fyller for mye for lenge på ulike ladestasjoner. Derfor blir det snart forbudt å lade elbilbatterier til over 80 prosent flere steder i landet. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!