Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere.
Det kinesiske bilmerket Neta sliter med å overleve. Ryktene om forestående konkurs svirrer intenst rundt selskapet.
Merkets salgstall har allerede stupt, og grunnlegger Fang Yunzhou er under press i Shanghai.
Et tydelig tegn på problemene kom da Neta fjernet skiltet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Det skjedde om natten tidligere denne uken. Arbeiderne brukte tau og stillas til oppgaven.
Neta forklarer selv at han forsvant fordi en leieavtale hadde utløpt. Ledelsen har imidlertid ikke oppgitt noen ny adresse for hovedkvarteret.
Dette rapporteres av Carnewschina .
Samtidig meldes det om interne maktkamper innad i den delvis statseide bilprodusenten. Flere statseide aksjonærer ønsker angivelig å fjerne grunnlegger Fang Yunzhou.
Han har for tiden en dobbel rolle som både administrerende direktør og styreleder.
Dobbeltrollen kan neppe forklare hele Netas tilbakegang. Men på mange måter har salget gått fra vondt til verre.
I 2022 solgte merket 152000 elbiler. I fjor falt tallet til bare 64000 biler. En nedgang på nesten 58 prosent.
Produksjonen har stoppet opp – nå presser gjelden seg
Den nåværende situasjonen er kritisk for Neta. Produksjonen av Netas elbiler har stoppet helt opp. Dette skyldes ubetalte regninger til underleverandører.
Leverandører av både bildeler og elbilbatterier har stoppet leveransene sine. De venter på betaling fra den kriserammede produsenten. Betalinger de mest sannsynlig aldri vil motta.
Gruppen bak Neta sliter med store milliardunderskudd. Dette har forverret den økonomiske situasjonen betraktelig de siste årene.
Det nøyaktige omfanget av underskuddet er ikke helt klart, men morselskapet har allerede gått konkurs.
Netas fremtid er derfor svært usikker. Mange observatører i bilbransjen har allerede spådd at konkurs er rett rundt hjørnet.
I så fall vil det være nok et eksempel på den harde konkurransen i Kina, hvor vestlige merkevarer også er under press.
Analytikere peker på den intense konkurransen i det kinesiske elbilmarkedet. Nye aktører og etablerte merkevarer presser prisene ned til et nivå der det er vanskelig – og for noen umulig – å tjene penger.
Netas utfordringer i et konkurransepreget marked
Kinas marked for elbiler er verdens største. Men det er også et av de mest foranderlige, og det stiller store krav til alle aktører.
Forbrukerpreferanser endrer seg raskt. Det krever konstant innovasjon og tilpasning fra bilmerker som ønsker å forbli relevante. Og her har Neta hatt mer enn litt problemer med å holde følge.
Tidligere massiv statlig støtte til elbilindustrien i Kina har også blitt redusert. Dette legger ytterligere økonomisk press på mindre og mer sårbare aktører som Neta.
Netas problemer kan også påvirke eventuelle internasjonale ambisjoner. Mange kinesiske bilmerker sikter seg inn på Europa og andre markeder. En konkurs vil stoppe disse planene for Neta.
Mens andre satser på å bli gjenfødt direkte ved å flykte helt fra Kina. Det er blant annet tilfellet for Aiways. Les mer om det her .