En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent mandag til tross for rykter om konkurs.
Ryktene om konkurs har fått to av de største statseide bilmerkene i Kina til å snakke om sammenslåing. Noe som faktisk sendte aksjekursen opp med hele 85,6 prosent.
Det ville hoppet skjedde mandag for Dongfeng Motors, hvis aksjer er notert på Hong Kong-børsen.
Aksjen skjøt i været fordi bilmerkets morselskap, Dongfeng Motor Corporation, må omstrukturere seg for å unngå konkurs.
Det skriver Reuters .
Aksjen har siden falt igjen. Men det endrer ikke det faktum at Dongfeng nå er verdt mer på papiret enn da merket var på sitt absolutt høyeste i juli 2022.
Changan Auto, som utsatte en europeisk lansering i fjor, ga også søndag en uttalelse som ligner veldig på Dongfengs planer. Motsatt fikk dette raskt aksjemarkedene til å spekulere i en fusjon mellom de to merkene.
Dette kan forklare hvorfor Dongfeng-aksjene steg eksplosivt allerede dagen etter. Det kommunistiske regimet i Beijing kontrollerer både Dongfeng og Changan. Det vil ikke endre seg, selv om selskapene nå prøver å redde seg selv.
Tvert imot har regjeringen i Beijing oppfordret sine bilmerker til å bli mindre avhengige av samarbeid – de såkalte joint ventures – med spesielt europeiske bilprodusenter. Det kommunistiske regimet foretrekker at både eventuell fortjeneste og bilmerkenes teknologi forblir i Kina.
Motsatt har Ford-sjef Jim Farley sagt at den vestlige bilindustrien er 10 år bak Kina. I hvert fall når det gjelder elbiler.
Farley ser bare én utvei – nemlig at vestlige bilmerker får kontakt med kineserne, slik Kina gjorde med vestlig kunnskap for bare 20 år siden.
I tillegg til Dongfeng og Changan, eier den kinesiske staten også FAW Group Corporation, som begynte å bygge Volkswagen-modeller på lisens tilbake i 1991. For eksempel sluttet kineserne først å bygge produksjonen av Jetta Mk.2 fra 1984 i 2013.
Her i Danmark er det Wismo Group, tidligere KW Bruun, som importerer Dongfeng-bilene. Men det er først og fremst med undermerket Voyha.
Den mye billigere Dongfeng Box kan bli Danmarks billigste bil. Også billigere enn Volkswagen ID.1, som forventes å bli priset rundt 150.000 kroner. Les mer om det her .