Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent mandag til tross for rykter om konkurs.

Ryktene om konkurs har fått to av de største statseide bilmerkene i Kina til å snakke om sammenslåing. Noe som faktisk sendte aksjekursen opp med hele 85,6 prosent.

Det ville hoppet skjedde mandag for Dongfeng Motors, hvis aksjer er notert på Hong Kong-børsen.

Aksjen skjøt i været fordi bilmerkets morselskap, Dongfeng Motor Corporation, må omstrukturere seg for å unngå konkurs.

Det skriver Reuters .

Aksjen har siden falt igjen. Men det endrer ikke det faktum at Dongfeng nå er verdt mer på papiret enn da merket var på sitt absolutt høyeste i juli 2022.

Changan Auto, som utsatte en europeisk lansering i fjor, ga også søndag en uttalelse som ligner veldig på Dongfengs planer. Motsatt fikk dette raskt aksjemarkedene til å spekulere i en fusjon mellom de to merkene.

Dette kan forklare hvorfor Dongfeng-aksjene steg eksplosivt allerede dagen etter. Det kommunistiske regimet i Beijing kontrollerer både Dongfeng og Changan. Det vil ikke endre seg, selv om selskapene nå prøver å redde seg selv.

Tvert imot har regjeringen i Beijing oppfordret sine bilmerker til å bli mindre avhengige av samarbeid – de såkalte joint ventures – med spesielt europeiske bilprodusenter. Det kommunistiske regimet foretrekker at både eventuell fortjeneste og bilmerkenes teknologi forblir i Kina.

Motsatt har Ford-sjef Jim Farley sagt at den vestlige bilindustrien er 10 år bak Kina. I hvert fall når det gjelder elbiler.

Farley ser bare én utvei – nemlig at vestlige bilmerker får kontakt med kineserne, slik Kina gjorde med vestlig kunnskap for bare 20 år siden.

I tillegg til Dongfeng og Changan, eier den kinesiske staten også FAW Group Corporation, som begynte å bygge Volkswagen-modeller på lisens tilbake i 1991. For eksempel sluttet kineserne først å bygge produksjonen av Jetta Mk.2 fra 1984 i 2013.

Her i Danmark er det Wismo Group, tidligere KW Bruun, som importerer Dongfeng-bilene. Men det er først og fremst med undermerket Voyha.

Den mye billigere Dongfeng Box kan bli Danmarks billigste bil. Også billigere enn Volkswagen ID.1, som forventes å bli priset rundt 150.000 kroner. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...