Hos den tyske bildedelsgiganten Continental er krisen nå så dyp at det må finnes 3000 permitteringer i tillegg til de 7150 permitteringene som allerede er varslet.
Den tyske bilgiganten Continental har varslet at de sier opp ytterligere 3000 ansatte. Denne avgjørelsen kommer etter en periode med økonomisk motgang og restrukturering i selskapet.
Continental, en av de største underleverandørene til bilindustrien, er i krise. Tidligere i februar ble det kjent at selskapet måtte stenge flere fabrikker. Det betyr at mange ansatte står til å miste jobben.
Det skriver Reuters .
Allerede for et år siden annonserte Continental at 7.150 jobber i deres bildivisjon ville bli kuttet. Nå er det planer om å redusere ytterligere 3000 stillinger innen forskning og utvikling. Omtrent halvparten av disse kuttene vil skje i Tyskland.
Ifølge Continental kan noen av permitteringene skje ved naturlig avgang i form av pensjoneringer. Selskapet har nå gått i forhandlinger med de aktuelle fagforeningene for å diskutere hvordan kuttene skal gjennomføres.
Det er flere faktorer som har bidratt til den vanskelige situasjonen Continental befinner seg i. Bilindustrien generelt går gjennom en periode med utfordringer, og dette rammer naturligvis også underleverandører.
Økende kostnader, overgang til elbiler og hard konkurranse, spesielt fra produsenter i Kina, spiller også inn.
Continental er ikke det eneste selskapet i bilindustrien som har måttet kutte ned. Flere andre store aktører har annonsert lignende initiativ for å tilpasse seg de endrede markedsforholdene. Girkasseprodusenten skal kutte over 40 milliarder kroner de neste årene.
Det er ukjent nøyaktig hvordan de nye permitteringene vil påvirke ansatte og lokalsamfunnene der Continental har arbeidsplasser. Men alvoret i saken understrekes av Audis beslutning om å trekke seg fra Belgia.
Landets regjering forsøkte i fjor å overtale det tyske bilmerket til å bli i landet. Men forgjeves. Fabrikken vil stenge før slutten av februar. Også her vil over 3000 ansatte miste jobben.
Continental har ennå ikke offentliggjort en detaljert plan for hvordan de skal håndtere de kommende kuttene.