4. desember, 2024

La du merke til det? Storebæltsbroen utførte et vilt triks

Etter år med forberedelser gjør Sund & Bælt seg klare til å ta tak i den vestlige delen av Storebæltbroen for første gang noensinne. De lover at bilistene ikke skal føle noe

Den vestlige delen av Storebæltsbroen har blitt tekket for første gang noensinne. Denne himlingen er en del av et større vedlikeholdsprosjekt som Sund & Bælt står bak.

Prosjektet har som mål å erstatte glideplatene som sikrer bruens fleksibilitet og evne til å tilpasse seg temperaturendringer. Arbeidet markerer en milepæl i vedlikeholdet av den nesten sju kilometer lange brua.

Det skriver Sund & Bælt, som drifter brua, i en pressemelding .

Bruas konstruksjon hviler på lager, hvor glideplatene ligger mellom øvre og nedre del av lageret. Disse platene, som består av teflon, lar broen utvide seg i varme og trekke seg sammen i kulde.

Etter mer enn 25 års bruk er glideplatene utslitt og krever utskifting. For å utføre dette arbeidet er det nødvendig å løfte broen slik at lagrene kan fjernes.

LES OGSÅ: Fotoboksene på Storebælt fungerer fortsatt ikke

Forberedelsene til himlingen har tatt flere år og krevd utvikling av spesialdesignede verktøy og utstyr. Ifølge ingeniør og prosjektleder Sophie Juulsgård har prosjektet vært en kompleks oppgave:

" Du kan ikke slå opp i en manual når du skal løfte Storebæltsbroen, som veier flere tusen tonn. Hver eneste del av broen er unik, og det er derfor jeg tør å kalle det en stor oppfinnsomhet som nå, etter mange måneders arbeid har vi funnet en sikker og effektiv metode ."

Det ble gjennomført et prøvetak 28. november hvor en av de 64 bryggene ble løftet ved hjelp av 12 spesialdesignede jekker. Jekkene, som kan løfte opptil 9000 tonn, skapte en åpning på 20 millimeter.

Dette ga plass til å fjerne brolagrene, men uten å erstatte dem under prøvetaket. Arbeidet ble utført uten å påvirke trafikken.

Etter prøvetaket må Sund & Bælt gjennom anbud finne en entreprenør for å utføre utskifting av skyveplatene på alle 64 brupiller. Selve arbeidet forventes å ta 3-5 år.

Fakta:

  • Great Belt-koblingen ble fullført i 1998, men lagrene ble installert i 1995.
  • Hver broseksjon som er opphengt veier ca. 5500 tonn.
  • Bruas lager veier mellom 5,5 og 7,5 tonn, mens glideplatene har en tykkelse på 6 mm når de er nye.
  • Rambøll gir råd om oppgaven, mens HYTOR har levert jekker til testtaket.

Latest

Don't miss

Nå er politiets spesialvåpen mot bilister lovlig

I Sverige har politiet så langt ikke vært nødt...

Halvparten forlater bilen fordi drivstoffet er for dyrt

Halvparten av sjåførene lar nå bilen stå oftere fordi...

Mistanker om svindel utløser politiaksjon mot sjeldne bilauksjoner

I helgen slo tysk politi til mot en sjelden...

Tesla lukker Cybertruck-fabrik – ansatte sendt hjem

Fabrikkarbeiderne som bygger Tesla Cybertruck i Austin, Texas har...

Skattebetalerne betaler 46 milliarder danske kroner. for et bilmerke i krise

Det amerikanske energidepartementet har gitt det kriserammede bilmerket Rivian...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Elbiler gikk amok i natt – politiet kan ikke gjøre noe

Natt til onsdag gikk det amok en oppdatering for en hel rekke av Volkswagens elbiler rundt om på Sjælland. Feilen utløste alarmene. En feil...

Tesla lukker Cybertruck-fabrik – ansatte sendt hjem

Fabrikkarbeiderne som bygger Tesla Cybertruck i Austin, Texas har blitt sendt hjem med lønn. Produksjonen er stengt frem til fredag. Tesla har midlertidig stengt...

Norge vil frita elbiler fra denne avgiften – igjen

Norge er ikke medlem av EU. Men landet har sluttet seg til EØS-samarbeidet og må derfor be om lov for å fjerne momsen på...

Kinesiske BYD er nå verdens 6. største bilmerke

Kinas BYD tar plassen som verdens 6. største bilmerke og er på vei til å overta Ford i rent volum hvis salget fortsetter. På...

Politiet må ikke sende ut stander til 10.000 bilister

10.000 bilister som har blitt blinket av fotokameraer i Tyskland slipper nå forelegget fordi politiet ikke kan behandle sakene innen fristen. 10.000 sjåfører i...

Problemer med elbilbatterier kan stenge flere bilmerker

Politisk har elbiler definitivt blitt big business. Men det er også ekstremt dyrt for bilmerkene når batteriene får problemer, viser en ny rapport. En...

Alle kommuner må nå innføre nullutslippssoner

Folketinget har nettopp vedtatt loven som gir alle Danmarks 98 kommuner rett til å innføre nullutslippssoner. Lover gjelder fra 1. januar 2025. Det danske...

Dansk bilgigant forsvinner, men lover ingen endringer

En av Danmarks eldste bilimportører ble tidligere i høst solgt til Global Auto Holdings Limited, som selv har levert et blodig regnskap. Nå skifter...

Formel 1-legenden ønsker å selge hele bilsamlingen sin

Den levende Formel 1-legenden Bernie Eccelstone ønsker å kvitte seg med hele bilsamlingen sin. Den 94 år gamle briten eier noen av verdens sjeldneste...

Clutchen i Nicklas' Skoda har holdt 1 million kilometer

Niklas Olssons Skoda Octavia har nesten en million kilometer. Og til og med med samme motor og clutch. – Jeg er veldig fornøyd. Niklas...

Ford Escort Mk.1 skal bygges igjen etter 49 år

Fans av Ford Escort Mk. Jeg kan godt begynne å finne både klapphatten og gleden. For 12. desember presenteres bilen igjen, 49 år etter...

Det kriserammede bilmerket Opel sender ansatte hjem

Det er en krisestemning ved Opels fabrikk i Rüsselsheim, hvor ordrebøkene ikke lenger kan bære nok arbeid til alle ansatte. I første omgang kuttes...