Enten er det ladeleverandørene som lurer elbileiere som kjører noen kilometer. Eller så er det elbileierne som utnytter de andre eierne, sier sjefen for ladeoperatøren EWII.
For to år siden foreslo regjeringen et forlik med ladeoperatørenes såkalte bundling i det danske markedet.
Dette betyr at du kan betale et fast beløp for å lade så mye du vil hjemme og på offentlige ladestasjoner.
Og det er god grunn til et forbud. I hvert fall hvis du spør direktøren for ladeoperatør EWII, Lars Bonderup Bjørn.
Dansker i elbiler med denne typen løsninger betaler opptil 70 prosent for mye for strømmen til elbiler.
– Jeg sier det igjen: 50 % av ALLE elbileiere med hjemmelading betaler 70 % FOR MYE for ladeløsningen sin, skriver han i et innlegg på LinkedIn .
Og regissøren er ikke alene om dette. Det danske Forbrukerrådet Tænk sier akkurat det samme. Dette fremgår også av en rapport fra Konkurranserådet. Den rapporten ble allerede publisert i 2023.
Ingenting har skjedd siden den gang. Ikke selv om den danske bilimportøren, som i dag kaller seg Mobility Denmark, synes prisen er akkurat røff nok.
– Forbud mot visse markedsløsninger bør generelt behandles med stor forsiktighet. Men Konkurranserådet ser forbudet som nødvendig for å skape konkurranse i markedet.
Derfor støtter vi også et midlertidig forbud slik at forbrukerne kan få de beste og billigste produktene, forklarer Mobility Denmarks sjefskonsulent Allan Skytte Christensen.