Uansett hva Lamborghini gjør, vil merkets biler alltid kunne tenne «noe» i folk, mener merkets designsjef.
Lamborghini beveger seg – som alle andre bilmerker – i retning av elektrifisering. Og det er ifølge merkets designsjef ikke fullt så ille. Sjefen heter Mitja Borkert, og han sier til Autocar at Lamborghinis biler fortsatt vil se ut og høres ut som romskip. Og det uavhengig av hva bilene kjører. Lamborghini lanserer sin siste bil med ren forbrenningsmotor allerede i år. For i 2024 er de klare til å produsere hybridbiler som en overgang til elbiler i 2028. Neste generasjon av SUV-en Urus blir trolig den andre elbilen fra fabrikken i Sant'Agata. For den vil en mindre elbil måtte presses inn i fabrikkens allerede sparsomme modellutvalg. Borkert ser flere muligheter i å gå over fra fossilt drivstoff til elbiler. Designsjefen påpeker blant annet at plasseringen av eksosroret kan brukes til mer aerodynamikk når fabrikken «blir kvitt» forbrenningsmotoren. – Jeg er helt overbevist om at vi kan komme med litt smart aerodynamikk i fremtiden, sier han til media. Hva akkurat Lamborghini har i tankene, vet bare folkene på fabrikken. Men litt har sluppet unna. Blant annet har merket – kanskje – tenkt å bruke modellnavnet Revuelto. Kanskje for en elbil. I alle fall registrerte italienerne det som et varemerke for bare noen dager siden.