Det er ikke en direkte, men snarere en 'åndelig' etterfølger til LFA-superbilen, hvis 10-sylindrede Lexus faktisk hadde mer enn vanskelig for å selge.
Lexus LFA traff rett ved siden av. I hvert fall da den ble lansert i desember 2010.
Selv om japanerne bygde bare 500 eksemplarer av bilen og fikk Yamahas hjelp til å utvikle en skriker av en V10-motor, var nye biler fortsatt i salg flere år etter at produksjonen stoppet i 2012.
Nå – mer enn 12 år senere – lover Lexus å prøve igjen med en superladet superbil. Den får imidlertid ikke V10-motor.
Det skriver Autocar .
LES OGSÅ: Utlandet går amok – Illegal Tesla streifer rundt i København
I stedet vil japaneren sette en V8-motor mellom forhjulene for å kunne konkurrere med bilmerker som Aston Martin Vantage og Mercedes-AMG GT. Planen er å homologere en prototype av racerbilen kalt GT3 GR, som Toyota viste frem allerede i 2022.
Autocar skriver videre at Lexus trolig vil kalle den nye toppmodellen LFR, og at den vil ha en bestemt vekt som ikke overstiger 1.300 kilo.
På denne måten vil japanerne få et motstykke til Aston Martin, BMW, Ferrari, Ford, Lamborghini, Lexus, McLaren, Mercedes-AMG og Porsches modellprogrammer, som allerede inneholder gategodkjente GT3-biler.
Hvordan Toyota/Lexus stiller seg til oppgaven er stadig mer uklart. Men bilen får nok V8-motor, for det er konkurrentene enige i.
At LFA nå får en etterfølger, må også ses som en forlengelse av Toyota-konsernets syn på hele debatten om elbiler. Japanerne kjøper ikke forklaringen om at kablede biler er det eneste riktige.
Senest har Toyota, sammen med Subaru og Mazda, lovet å kaste milliarder av kroner i utviklingen av bl.a. wankelmotoren. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!