Det er en trend at Tesla leder an. Altså mangelen på knapper i nye elbiler. Nå viser det seg imidlertid at de manglende knappene kan være skyld i ulykker.
Euro NCAP vil gjøre fysiske knapper til et krav for høyest mulig sikkerhetsvurdering i fremtidige kollisjonstester. Og det kan være en veldig god idé.
Foreløpig viser tall fra amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheter at mangel på knapper i nye elbiler kan knyttes til trafikkulykker.
Det skriver Ars Technica .
Media har gjennomgått 13 meldinger fra trafikkulykker som amerikanske myndigheter har registrert. Ulykker med Volkswagens ID.4 ble spesielt sett på.
LES OGSÅ: Danmarks nest mest populære bil tatt for gal bil
Her klager flere av eierne på manglende fysiske knapper etter ulykker. Samtidig sier ID.4-eierne at det er altfor enkelt å slå på funksjonene som berøringspanelene i bilene lagrer ved en feiltakelse.
Slikt kan slå på funksjoner i situasjoner der de er absolutt uønskede, sier ID.4-eierne. Det er imidlertid indikasjoner på at Volkswagen allerede har lyttet til kritikken.
For selv om det ikke er noe å gjøre i elbilene som allerede er bygget uten knapper, og hvor eierne i stedet må nøye seg med berøringsflater, er det noe å gjøre i fremtidens biler.
Og det gjør Volkswagen. Faktisk, uavhengig av hvilket drivstoff merkets biler kjører på, går flere av de fysiske knappene nå tilbake til hyttene.
Heldigvis har det store flertallet av ulykkesrapportene som er gjennomgått av Ars Technica skjedd ved lavere hastigheter. For eksempel under parkeringsmanøvrer. Men det unnskylder eller forklarer ikke at eiere føler seg irritert over mangelen på fysiske knapper.
I minst tre tilfeller resulterte imidlertid ulykkene raskt i personskade. Det er langt fra første gang det har vært alvorlig kritikk mot berøringsknapper. En svensk test har allerede slått fast at berøringsskjermene i nye biler er farlige. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her