Det blir ikke noe resultat av en investering på 11 milliarder kroner for Maserati. Så nå droppes elbilen MC20 Folgore fordi kundene hater elbiler, sier sjefen.
Produksjonen av den elektriske Maserati MC Folgore kommer ikke til å skje. Og ifølge ledelsen er det på grunn av én ting – kundene hater elbiler.
Den manglende interessen for elbiler er den direkte årsaken til at planene nå blir skrinlagt. Selv om navnet 'Folgore' betyr lyn på italiensk, har interessen for en slik sportsbil vist seg å være minimal.
– Supersportsbilkundene våre ønsker å kjøre biler med kraftige forbrenningsmotorer, sier Maserati.
Den elektriske modellen, MC Folgore, var opprinnelig ment å spille en spydspissrolle i programmet som ville ha forvandlet Maserati til et helelektrisk merke.
Men det er ikke kundene interessert i. De har uansett ikke ønsket å betale det Maserati mener bilene er verdt. Ikke engang om fabrikken lovet tre elektriske motorer og en totaleffekt på 760 hestekrefter.
Maseratis kunder hater elbiler – foretrekker kraftige bensinbiler
Ifølge en uttalelse fra Maserati, sitert av Car and Driver , har markedsundersøkelser vist at deres kunder heller vil ha biler med forbrenningsmotorer.
– Markedsundersøkelser for supersportsbilsegmentet og spesielt for MC20-kunder har vist at de er veldig opptatt av å kjøre med kraftige forbrenningsmotorer.
– De er ikke klare for å gå over til elbiler i overskuelig fremtid, slår Maserati fast.
Det har ikke hjulpet kundene at Maserati har brukt en formue på å få den tidligere fotballstjernen David Beckham til å annonsere for den elektriske sportsbilen.
De første eksemplarene av MC Folgore skulle egentlig rulles ut av fabrikken i Modena allerede i år. Men bør de pengene i stedet brukes på en oppdatering av V6-motoren med de doble turboladerne i den vanlige MC20?
Maserati er et av Stellantis-merkene som har det vanskeligst for tiden. Det er ikke bare det at salget har kollapset. Denne måneden kom det også frem at konsernet har trukket tilbake en investering på 11 milliarder kroner i Maserati. Les mer om det her .