Flere av de japanske bilmerkene er skeptiske til å la elbilen ta over hele modellutvalget. Mazda utvikler nå en fullstendig bensinmotor.
I en tid hvor mange bilprodusenter satser på elektrifisering, fortsetter Mazda å investere i utviklingen av nye forbrenningsmotorer.
Ifølge Mazdas siste kvartalsregnskap jobber merket med en helt ny bensindrevet motor kalt Skyactiv-Z.
Denne nye firesylindrede motoren forventes å erstatte både dagens Skyactiv-G, en tradisjonell bensinmotor, og Skyactiv-X, som kombinerer elementer fra både bensin- og dieselteknologi.
Skyactiv-Z vil bli lansert i 2027 og vil bruke en spesiell forbrenningsteknologi som tar sikte på å forbedre effektiviteten i både lave og høye turtallsområder.
Mazda har ikke gitt ut detaljerte spesifikasjoner for Skyactiv-Z ennå. Det er imidlertid bekreftet at teknologien bak den nye motoren senere også skal implementeres i Mazdas sekssylindrede motorer.
LES OGSÅ: Er det ulovlig å dele bilder av bilskilt i Danmark?
I tillegg til Skyactiv-Z jobber Mazda også med en neste generasjons Wankel-motor. Samtidig har Mazda inngått et samarbeid med to andre bilprodusenter for å forlenge levetiden til forbrenningsmotorer.
Mazdas fortsatte fokus på forbrenningsmotorer skiller dem fra mange andre bilprodusenter som i økende grad prioriterer elektriske kjøretøy. Det blir interessant å se hvordan Mazdas strategi utvikler seg i årene som kommer.
Mazda er ikke det eneste bilmerket i Japan som er skeptisk til elbiler. Toyotas styreformann og tidligere direktør, Akio Toyoda, tror for eksempel ikke at elbiler noen gang vil få mer enn 30 prosent av markedet.
Den siste tiden har også det ene bilmerket etter det andre stått på rekke og rad for å slippe tak på kun å bygge elbiler. En av dem er Volvo. Og her kaller ledelsen det «en enkel beslutning». Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!