Under regissør Nick Collins vil McLaren forvandle seg selv. Med kapital fra Abu Dhabi vil merket bli et bredere luksusmerke med flere bilmodeller og nye motortyper.
McLaren står overfor en stor endring. Med 700 nye mennesker og direktør Nick Collins ved roret, er merket klar for en ny bilæra. Den britiske produsenten vil utvide sitt fokus betydelig.
Målet er å bli et bredere luksusmerke. Det betyr flere bilmodeller enn tidligere. Den nye strategien tar sikte på en større kundegruppe.
Det skriver Autocar .
Den nye retningen er mulig på grunn av frisk kapital. Investeringsfondet CYVN fra Abu Dhabi har satt penger inn i prosjektet. CYVN har også investert i elbilprodusenten Nio.
Pengene gir McLaren mulighet til utvikling. Fra en nisjeprodusent av sportsbiler til et stort bilmerke. Et bredere modellprogram er nå på tegnebrettet.
– Vi ønsker å bygge flere biler, for flere kunder, men uten å miste av syne hva som gjør McLaren unik, sier Nick Collins om det nye målet.
McLarens strategi: Nye og flere modeller for en bredere målgruppe
En viktig del av planen er motorteknologi. McLaren vil ikke bare satse på elbiler. De fortsetter også med forbrenningsmotorer og hybridløsninger.
Teknologi fra Nio kan brukes til en viss grad. McLaren vil imidlertid opprettholde sin egen identitet sterkt. Merkets DNA skal fortsatt være tydelig.
Dette betyr fokus på lav vekt. Avanserte materialer står også sentralt i merket. Orkfølelsen forblir et viktig element i bilene.
Collins siterer inspirasjon fra andre luksusindustrier. Han peker på Louis Vuitton, som nå selger joggesko. Den viser muligheter for å utvide og redefinere biltyper.
I den forbindelse prøver teamet bak Forseven å tenke annerledes. Collins sier: "…tenker litt mer luksus enn bil når vi utforsker det vi gjør".
Forseven Team: "luksustenkning og britisk innovasjon"
Collins oppfordrer til å tenke utenfor boksen. "
– Vi må komme over britenes tilbakeholdenhet: hvorfor kunne du ikke det?, sier han.
– Bilverden kan si at du ikke kan gjøre det akkurat nå, men i luksussegmentene ved siden av vil de si at du kan.
– Det verste vi kan gjøre er å ikke prøve, understreker Collins.
Han lover imidlertid ansvarlighet.
– Vi har ikke tenkt å være dumdristige eller uansvarlige. Men regn med at vi er litt ukonvensjonelle i hvordan vi gjør det, sier direktøren.
Flere nye modeller er allerede under utvikling. Dette gjelder både de med el- og forbrenningsmotorer. Modellene blir mer praktiske og hverdagslige, heter det.
Bilene vil imidlertid ikke være eid av alle. McLaren mener man har råd til å ta skyhøye priser for de nye bilene.
Men de må ha en tydelig McLaren-karakter. Produksjonen vil finne sted i Storbritannia.
Selskapet utvider med nye kontorer. Et nytt designsenter i Bicester er også en del av planen. Det er Forseven-teamet på 700 personer som utvikler bilene.
Teamet består av personer med erfaring. De kommer fra merker som Ford, Jaguar Land Rover og Aston Martin. Alister Whelan, tidligere i Jaguar, leder designet.
Utviklingen skjer i stor grad digitalt. VR-teknologi er mye brukt mellom Storbritannia og Australia. Det sikrer rask fremgang.
Målet er ikke millionsalg. McLaren vil ta en plass blant de store luksusprodusentene. Det handler om å lage de riktige bilene.
– Hvis du lager en bil som folk virkelig vil ha, vil de velge den fremfor andre merker.» «Da trenger du ikke å jage volum, sier Collins.
Den første lanseringen av en ny bil er ventet senere i år. Her vil verden se konturene av «nye» McLaren.
McLaren har alltid levert ville maskiner og imponerende teknologi. Du kan dykke ned i flere historier om tidligere modeller og nyheter fra McLaren her på Boosted.dk.