McLaren klar til å miste spesialstatus i bilindustrien

Under regissør Nick Collins vil McLaren forvandle seg selv. Med kapital fra Abu Dhabi vil merket bli et bredere luksusmerke med flere bilmodeller og nye motortyper.

McLaren står overfor en stor endring. Med 700 nye mennesker og direktør Nick Collins ved roret, er merket klar for en ny bilæra. Den britiske produsenten vil utvide sitt fokus betydelig.

Målet er å bli et bredere luksusmerke. Det betyr flere bilmodeller enn tidligere. Den nye strategien tar sikte på en større kundegruppe.

Det skriver Autocar .

Den nye retningen er mulig på grunn av frisk kapital. Investeringsfondet CYVN fra Abu Dhabi har satt penger inn i prosjektet. CYVN har også investert i elbilprodusenten Nio.

Pengene gir McLaren mulighet til utvikling. Fra en nisjeprodusent av sportsbiler til et stort bilmerke. Et bredere modellprogram er nå på tegnebrettet.

– Vi ønsker å bygge flere biler, for flere kunder, men uten å miste av syne hva som gjør McLaren unik, sier Nick Collins om det nye målet.

McLarens strategi: Nye og flere modeller for en bredere målgruppe

En viktig del av planen er motorteknologi. McLaren vil ikke bare satse på elbiler. De fortsetter også med forbrenningsmotorer og hybridløsninger.

Teknologi fra Nio kan brukes til en viss grad. McLaren vil imidlertid opprettholde sin egen identitet sterkt. Merkets DNA skal fortsatt være tydelig.

Dette betyr fokus på lav vekt. Avanserte materialer står også sentralt i merket. Orkfølelsen forblir et viktig element i bilene.

Collins siterer inspirasjon fra andre luksusindustrier. Han peker på Louis Vuitton, som nå selger joggesko. Den viser muligheter for å utvide og redefinere biltyper.

I den forbindelse prøver teamet bak Forseven å tenke annerledes. Collins sier: "…tenker litt mer luksus enn bil når vi utforsker det vi gjør".

Forseven Team: "luksustenkning og britisk innovasjon"

Collins oppfordrer til å tenke utenfor boksen. "

– Vi må komme over britenes tilbakeholdenhet: hvorfor kunne du ikke det?, sier han.

– Bilverden kan si at du ikke kan gjøre det akkurat nå, men i luksussegmentene ved siden av vil de si at du kan.

– Det verste vi kan gjøre er å ikke prøve, understreker Collins.

Han lover imidlertid ansvarlighet.

– Vi har ikke tenkt å være dumdristige eller uansvarlige. Men regn med at vi er litt ukonvensjonelle i hvordan vi gjør det, sier direktøren.

Flere nye modeller er allerede under utvikling. Dette gjelder både de med el- og forbrenningsmotorer. Modellene blir mer praktiske og hverdagslige, heter det.

Bilene vil imidlertid ikke være eid av alle. McLaren mener man har råd til å ta skyhøye priser for de nye bilene.

Men de må ha en tydelig McLaren-karakter. Produksjonen vil finne sted i Storbritannia.

Selskapet utvider med nye kontorer. Et nytt designsenter i Bicester er også en del av planen. Det er Forseven-teamet på 700 personer som utvikler bilene.

Teamet består av personer med erfaring. De kommer fra merker som Ford, Jaguar Land Rover og Aston Martin. Alister Whelan, tidligere i Jaguar, leder designet.

Utviklingen skjer i stor grad digitalt. VR-teknologi er mye brukt mellom Storbritannia og Australia. Det sikrer rask fremgang.

Målet er ikke millionsalg. McLaren vil ta en plass blant de store luksusprodusentene. Det handler om å lage de riktige bilene.

– Hvis du lager en bil som folk virkelig vil ha, vil de velge den fremfor andre merker.» «Da trenger du ikke å jage volum, sier Collins.

Den første lanseringen av en ny bil er ventet senere i år. Her vil verden se konturene av «nye» McLaren.

McLaren har alltid levert ville maskiner og imponerende teknologi. Du kan dykke ned i flere historier om tidligere modeller og nyheter fra McLaren her på Boosted.dk.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dansk bilforhandler går med et tap på 51 millioner danske kroner.

Den tidligere danske bilimportøren KW Bruun kom ut av...

Michelin er klar med det første sportslige helårsdekket noensinne

Michelin CrossClimate 3 Sport er utviklet for elbiler og...

Ekspert: Disse bilene blir mye dyrere nå

En finsk ekspert spår at brukte diesel- og bensinbiler...

Avtale på plass – nå kan det digitale førerkortet brukes her

Innenfor kongeriket er det inngått en avtale om det...

Bilgigant: EUs bensinforbud koster 1000 jobber

Hos Mahle advarer administrerende direktør Arnd Franz om konsekvensene...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller. En banebrytende...

Porsche slutter å selge brukte elbiler

I England oppfordrer Porsche-importøren sine forhandlere til å slutte å selge brukte elbiler. Årsaken er frykten for batteribranner. Porsche har stoppet bruktsalget av elbilen...

Dekkkrok koster ung mann førerkortet og 6000 kroner

En smultring på offentlig vei endte opp med å koste en ung mann førerkortet og en bot på 6000 kroner. Det er å «se...

Nissan Skyline beslaglagt for «antisosial kjøring»

Det er ikke bare i Danmark og Østerrike at myndighetene tar biler fra sjåførene. I Nord-Irland måtte en Skyline-eier overlevere nøklene til politiet torsdag...

Alpine bekrefter: Ny gatebil får V6-motor med 1000 hestekrefter

Alpine bekrefter at en superbil inspirert av Alpenglow-konseptet med V6-motor og 1000 hestekrefter har fått grønt lys. Alpine har som mål å lansere merkets...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...