Mercedes dropper forvirrende navn på alle elbiler

Mercedes har lenge sagt at EQ-modellene var på vei ut. Nå ser det faktisk ut til å skje samtidig med betydelige designendringer.

Mercedes har endret navnestrategi for elbiler. Dette betyr at «EQ» ikke lenger vil være en egen betegnelse i modellprogrammet.

Dermed visker tyskerne ut grensene mellom fossil- og elbiler. Mercedes har tidligere skilt ut sine elektriske modeller under merket «EQ».

Beslutningen om å droppe "EQ"-betegnelsen følger en trend der flere bilprodusenter revurderer sine navnestrategier for elektriske kjøretøy.

Audi har også bestemt at biler av samme størrelse skal bære samme navn, uavhengig av om bilene går på diesel, bensin eller strøm.

Mercedes sin tidligere strategi gjorde at elbilene fikk navnet EQA, EQB, EQC og EQS. Samtidig beholdt bensin- og dieselbiler de kjente modellnavnene som A-klasse, B-klasse og S-klasse.

"Vi styrker vår tradisjonelle klasselogikk og vil ikke lenger bruke 'EQ' i modellnavn for nye kjøretøy," sa en talsperson for Mercedes til Automotive News .

Endringen innebærer at fremtidige Mercedes-modeller vil tilbys med ulike drivlinjer under samme modellnavn.

Begrepene «EQ Technology» og «EQ Hybrid Technology» vil fortsatt brukes for å skille mellom rene elbiler og plug-in hybrider.

Strategiendringen fra Mercedes gjør at det ikke lenger er et skille mellom el- og fossilbiler i modellnavnet.

Alle modellene er derfor gruppert under samme "Klasse"-navn. Ifølge en talsperson for Mercedes er merket imidlertid ikke i tvil om at det er viktig å beholde deler av EQ-betegnelsen for kontinuitetens skyld.

I tillegg til navnene på selve bilene, sa Mercedes' administrerende direktør Ola Källenius i fjor at det altfor eksperimentelle designet må ta slutt.

Ifølge administrerende direktør skal alle Mercedes-modeller nå faktisk se ut som en Mercedes.Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man...

Toyota Celica er på vei – japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de...

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere – og har faktisk...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...