Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet.
Mercedes-AMG C63 er ikke noe merkets kunder må be om. I hvert fall ikke lenger.
Mange entusiaster, som en gang var trygge kunder, savner V8-motoren, som måtte vike for en 2-liters, 4-sylindret.
Mercedes-AMG-direktør Michael Schiebe tok nylig opp mangelen på bestillinger, men grunnleggende sett forstår han ikke hvorfor kundene forlater.
Kritikken fra kundene har ellers vært tydelig. Spesielt endringen fra den kjente V8-motoren var alt annet enn det de – altså kundene – ba om.
Schiebe påpeker at AMG kanskje kunne ha forklart teknologien bedre.
«Vi kunne nok ha forklart teknologien bedre til kundene våre», sa Schiebe til MotorTrend .
– Det finnes rene V8-fans, og det er vanskelig å overbevise dem om firesylindret hybridteknologi.
Denne uttalelsen er i tråd med hva Mercedes-AMG tidligere har sagt og ment om endringen. Tuneravdelingen internt hos Mercedes mener at kundene ikke forstår produktet fullt ut. Ifølge Mercedes er det «ingenting galt med» bilen.
Og folkene fra Affalterbach, der AMG holder til, mener det fortsatt. Dette selv om Mercedes må selge C63 med enorme rabatter bare for å bli kvitt bilene.
AMGs utfordringer og fremtidsplaner
Den nye C63 er teknologisk avansert. Men det har ikke truffet blink hos merkets kunder. Faktisk har de forsvunnet.
I samme intervju nevnte Schiebe også andre planer for å lappe på såret. AMG må nå, i større grad enn før – og delvis for tiden – bygge biler som skiller seg mer ut fra resten av Mercedes-programmet.
Det har imidlertid aldri vært et problem for C63-modellen. Bilen er kjent for sitt design og gode proporsjoner. I hvert fall er det slik det har vært tidligere.
Fokuset er fortsatt på motorteknologi. Kundene har stemt med lommeboken. Og det blir et nei takk. Blå. fordi Audis konkurrenter fortsatt har både V6- og V8-motorer på programmet sitt.
Kundene på C63-salget sier nei til
Fremtiden til en C63 med V8-motor ser usikker ut. Det er usannsynlig at vi får se en ny V8-drevet C63 igjen. Dette til tross for at det har vært mange rykter og spekulasjoner rundt det.
Mercedes-AMG håper nå at designerne kan forklare kundene hvorfor 4-sylindere er en god idé.
Alternativt må de lytte nøyere til kundenes ønsker og tilbakemeldinger. Kundereaksjoner har vist seg å være av stor betydning.
Salget av dagens C63 har understreket at selv avansert teknologi må mottas positivt av markedet. Uten kundeaksept vil det bli vanskelig, selv for et sterkt merke som AMG.
Vil folket fra Affalterbach justere kursen ytterligere for å imøtekomme de lojale V8-fansen?
Eller vil de opprettholde dagens strategi med fokus på hybriddrivlinjen? Tiden vil vise hvilken vei det tyske ytelsesmerket velger.