Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet.

Mercedes-AMG C63 er ikke noe merkets kunder må be om. I hvert fall ikke lenger.

Mange entusiaster, som en gang var trygge kunder, savner V8-motoren, som måtte vike for en 2-liters, 4-sylindret.

Mercedes-AMG-direktør Michael Schiebe tok nylig opp mangelen på bestillinger, men grunnleggende sett forstår han ikke hvorfor kundene forlater.

Kritikken fra kundene har ellers vært tydelig. Spesielt endringen fra den kjente V8-motoren var alt annet enn det de – altså kundene – ba om.

Schiebe påpeker at AMG kanskje kunne ha forklart teknologien bedre.

«Vi kunne nok ha forklart teknologien bedre til kundene våre», sa Schiebe til MotorTrend .

– Det finnes rene V8-fans, og det er vanskelig å overbevise dem om firesylindret hybridteknologi.

Denne uttalelsen er i tråd med hva Mercedes-AMG tidligere har sagt og ment om endringen. Tuneravdelingen internt hos Mercedes mener at kundene ikke forstår produktet fullt ut. Ifølge Mercedes er det «ingenting galt med» bilen.

Og folkene fra Affalterbach, der AMG holder til, mener det fortsatt. Dette selv om Mercedes må selge C63 med enorme rabatter bare for å bli kvitt bilene.

AMGs utfordringer og fremtidsplaner

Den nye C63 er teknologisk avansert. Men det har ikke truffet blink hos merkets kunder. Faktisk har de forsvunnet.

I samme intervju nevnte Schiebe også andre planer for å lappe på såret. AMG må nå, i større grad enn før – og delvis for tiden – bygge biler som skiller seg mer ut fra resten av Mercedes-programmet.

Det har imidlertid aldri vært et problem for C63-modellen. Bilen er kjent for sitt design og gode proporsjoner. I hvert fall er det slik det har vært tidligere.

Fokuset er fortsatt på motorteknologi. Kundene har stemt med lommeboken. Og det blir et nei takk. Blå. fordi Audis konkurrenter fortsatt har både V6- og V8-motorer på programmet sitt.

Kundene på C63-salget sier nei til

Fremtiden til en C63 med V8-motor ser usikker ut. Det er usannsynlig at vi får se en ny V8-drevet C63 igjen. Dette til tross for at det har vært mange rykter og spekulasjoner rundt det.

Mercedes-AMG håper nå at designerne kan forklare kundene hvorfor 4-sylindere er en god idé.

Alternativt må de lytte nøyere til kundenes ønsker og tilbakemeldinger. Kundereaksjoner har vist seg å være av stor betydning.

Salget av dagens C63 har understreket at selv avansert teknologi må mottas positivt av markedet. Uten kundeaksept vil det bli vanskelig, selv for et sterkt merke som AMG.

Vil folket fra Affalterbach justere kursen ytterligere for å imøtekomme de lojale V8-fansen?

Eller vil de opprettholde dagens strategi med fokus på hybriddrivlinjen? Tiden vil vise hvilken vei det tyske ytelsesmerket velger.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dansk bilforhandler går med et tap på 51 millioner danske kroner.

Den tidligere danske bilimportøren KW Bruun kom ut av...

Stockholm får forbud mot å forby dieselbiler

Stockholms ambisiøse plan om å forby diesel- og hybridbiler...

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som...

43 prosent av sjåførene vil nå velge å ikke kjøpe Tesla

Hele 43 prosent av elbileiere velger nå å ikke...

FDM er rasende over at 17-åringer får kjøre – ta bussen!

Ny lov tillater 17-åringer å kjøre bil uten ledsager....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Woke-bilmerket har kollapset – 97 prosent er borte

Det at Jaguar har sparket reklamebyrået sitt er ikke nok. Salget av merkets biler har stupt siden en mye omtalt relansering. Jaguar kan bare...

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller. En banebrytende...

Porsche slutter å selge brukte elbiler

I England oppfordrer Porsche-importøren sine forhandlere til å slutte å selge brukte elbiler. Årsaken er frykten for batteribranner. Porsche har stoppet bruktsalget av elbilen...

Dekkkrok koster ung mann førerkortet og 6000 kroner

En smultring på offentlig vei endte opp med å koste en ung mann førerkortet og en bot på 6000 kroner. Det er å «se...

Nissan Skyline beslaglagt for «antisosial kjøring»

Det er ikke bare i Danmark og Østerrike at myndighetene tar biler fra sjåførene. I Nord-Irland måtte en Skyline-eier overlevere nøklene til politiet torsdag...

Alpine bekrefter: Ny gatebil får V6-motor med 1000 hestekrefter

Alpine bekrefter at en superbil inspirert av Alpenglow-konseptet med V6-motor og 1000 hestekrefter har fått grønt lys. Alpine har som mål å lansere merkets...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...