16. september, 2024

Mercedes gjør seg klar til å drepe elbilen etter bare 3 år

EQ-serien ble aldri suksessen for Mercedes som tyskerne hadde håpet på. Over tid forsvinner navnet og minst én av modellene.

Mercedes har allerede gjort det klart at de vil fase ut bruken av EQ-navnet for sine elbiler. Og nå gjør den tysk-svenske direktøren Ola Källenius det klart at EQS-modellen vil forsvinne helt.

Navnet fungerer i hvert fall. I stedet faller Mercedes tilbake til toppmodellbetegnelsen, merket har hatt en markedsfeste siden 1972.

Det sier Källenius i et intervju med Auto Car .

Nærmere bestemt gjør Mercedes seg klar til å følge to spor når det gjelder S-klassen. Modellen er delt opp slik at kundene har valget mellom forbrenningsmotorer og elektriske motorer.

LES OGSÅ: Magnussen får den tøffeste straffen i Formel 1 – Haas hjelper ikke

– I fremtiden vil det være to S-klasser, en med forbrenningsmotor og en med elektrisk motor, sier Källenius til media.

Nyheten kommer først kort tid etter at Mercedes droppet hele sin forkrommede plan om å kun bygge elbiler i 2030. Merket vokser ikke i det hele tatt i det tempoet tyskerne trodde for bare noen år siden.

Samtidig skal Ola Källenius ha stoppet utviklingen av ikke bare én, men flere nye elbiler. Noen av pengene – vi snakker om milliarder av kroner – fra den utviklingen vil og må Mercedes-folket nå bruke til å utvikle 'høyeffektive forbrenningsmotorer med hybridteknologi'. Les mer om det her .

Den elektriske S-klassen kommer imidlertid ikke til å konkurrere med en forbrenningsmotor ennå. Planen er at Mercedes, med minst én betydelig ansiktsløftning i 2027, skal holde dagens S-klasse (med forbrenningsmotor, red.) i live frem til 2030.

Allerede neste år får EQS også en større oppdatering med en 800-volts arkitektur som bl.a. Porsche Taycan er kjent for. Men navnet EQS forsvinner like stille.

At S-klassen fortsetter, skyldes imidlertid ikke noen dundrende salgssuksess. For mens spesielt forhandlere klager over at det er vanskelig å selge elektriske Mercedes-modeller generelt, har også interessen for S-klassen gått ned.

Globalt tapte toppmodellen 37 prosent av salget i første kvartal 2024. Som en konsekvens har fabrikken, hvor både S-Klasse og EQS bygges side om side, nå redusert til kun ett skift.

At EQS flopper er imidlertid ikke det eneste nederlaget for Mercedes de siste årene. Merket måtte også innrømme at det ikke var noen god idé å bygge en pickup.

X-Klasse, som i utgangspunktet er en Nissan Navara med en annen logo i panseret, ble avviklet etter bare to års produksjon.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her

Latest

Don't miss

14 milliarder danske kroner mangler – bilbatterifabrikk sier opp ansatte

Det er fortsatt uklart hvor mange stillinger som blir...

22-åringen mister Mercedes til 1,3 millioner danske kroner etter gateløp i går kveld

Natt til torsdag måtte en 22 år gammel mann...

Ros fra elbilene – nå slipper Volvo nye tak

I forrige uke ga Volvo opp taket for kun...

Folk holder seg unna – Volvo angrer på spesiell fabrikk

Kundene drar i en slik grad at Volvo Truck...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nyt batteri til elbil får absurd lang garanti

Kinesiske CATL har utviklet et nytt elbilbatteri. Teknologien er så sikker at det gis ti års eller 1 000 000 kilometer garanti. Chinese Contemporary...

Magnussen vinner viktig løp i Italia

15 år gamle Luca Magnussen sikret seg en av kartingens prestisjefylte lobbeseire da han søndag vant den åttende og siste avdelingen i ROK Cup...

Mercedes-eieren slapp unna parkeringsplassen fordi han ikke stoppet Tesla

Eieren av denne Mercedesen slapp unna en parkeringsbod fordi bilen hans er en Mercedes og ikke en Tesla ulovlig parkert i Oslo sentrum. I...

Den brennende Teslaen måtte slukkes med 189.000 liter vann

Da en Tesla Semi nylig tok fyr og stengte en motorvei i 16 timer, måtte 189 000 liter vann til for å slukke brannen....

Celebritys elbil har tapt 850.000 DKK i verdi

Han drøner rundt i verdens kuleste biler. Men Tim Burton alias Shmee150 tar også den økonomiske julingen for det. En Porsche Taycan kostet ham...

Volvo krever 13 milliarder danske kroner i statlig støtte

Volvo Cars og det kriserammede batteriselskapet Northvolt krever nå at den svenske staten betaler 13 av de 20 milliarder kronene deres nye fabrikk koster....

Tesla Cybertruck-dekk er oppløst etter 10 000 kilometer

10.000 kilometer. Det er det en Tesla Cybertruck-eier hevder at dekkene på bilen er opp til. Sporene er også tydelige. Hva kan du forvente...

TV-kjendis har endt opp som bilforhandler ved en feiltakelse

Wheeler Dealers-vert Mike Brewer er, til en feil, tilbake der han startet - nemlig som bilforhandler. Wheeler Dealers Mike Brewer har millioner av fans...

Kennet føler seg lurt av Volvo – lakken faller av

Kennet Ekberg skal ha Volvos ord for det at han har kjøpt en bil som er «som ny». Det har han betalt for. Men...

Leverte kun 4 biler – nå tjener de millioner

Lucid Motors, som nå skulle vært i Danmark, har kun levert 4 biler i Norge. Regnskapet viser imidlertid en meget god forretning. Det norske...

BMW-designer mister jobben – blir danskens erstatter

BMWs design har vært både elsket og hatet de siste årene. Nå mister mannen bak jobben for å ta over danske Anders Warmings i...

Danmark overrasker på toppen av nybillisten

Ifølge en ny indeksberegning fra det nederlandske GPS-kartselskapet Here, topper Danmark listen over land som gjør mest for elbiler på flere punkter. Skal du...