26. desember, 2024

Mercedes har bygget den siste 6,2-liters V8-eren noensinne

Mercedes sin 6,2-liters V8-motor kalt M156 forsvant fra modellprogrammet for gatebiler i 2014. Nå er det også slutt i motorsportens verden.

Mercedes-AMG tar farvel med merkets siste 6,2-liters V8-motor i sine GT3-racerbiler. Den nye AMG GT3 Edition 130Y Motorsport presentert på Monterey markerer slutten på en epoke.

M156-motoren, som 6,2-liters V8 opprinnelig ble kalt, og torsump M159-varianten har blitt brukt i AMGs racerbiler i et tiår, selv etter at alternativet forsvant i gatebilene.

Og selv da motorsportskonkurrentene gikk over til mindre, turboladede motorer, holdt AMG seg til oppskriften på den store naturlig aspirerte motoren.

130Y Motorsport Edition er den ultimate banebilen, men er ikke homologert for konkurransebruk og kan sannsynligvis ikke gjøres gatelovlig. Likevel er alle 13 produserte eksemplarer reservert på forhånd til en pris på 1 million euro hver.

I GT3-bilen er ikke V8-motoren underlagt restriksjoner. Uten vanlig limiter i innsuget og med spesialbygd eksos yter 130Y 680 hk ved 7.250 o/min.

LES OGSÅ: Brabus Big Boy er en bobil med 12,8-liters dieselmotor

Motorens dreiemoment er 729 Nm ved 5.250 o/min. Det hele overføres til asfalten via en sekvensiell 6-trinns girkasse. AMG opplyser at et nytt DRS-system gjør at Motorsport Edition kan nå 322 km/t.

Bilen fikk også flere og ganske omfattende aerodynamiske oppgraderinger. Downforce alene har økt med 15 prosent takket være en ny design av frontsplitteren, vinger, sideskjørt og diffuser.

Den nye DRS-vingen er bredere enn på den homologerte racerbilen for å forbedre aerodynamisk balanse. AMG opplyser også at 130Y, med en vekt på 1.275 kilo, er lettere enn en standard GT3-bil.

takket blant annet være karbonfiberbremser, som ikke er tillatt i GT3-klassen. De måler 390 mm (foran) og 355 mm (bak) og er gjemt under 18" magnesiumhjul.

Ytterligere motorsportspesifikasjoner inkluderer en fireveis justerbar fjæring, multi-level traction control og et bur laget av karbonfiber. Selve bensintanken er på 120 liter.

Utseendet til denne GT3 er inspirert av 1952 W194, bilen som vant Carrera Panamericana-løpet og konkurrerte i Le Mans. Interiøret er inspirert av Juan Manuel Fangios SLR 300 fra 1955 med nakkestøtte og dørstropper i brunt skinn, anodiserte valnøttknotter og håndtak.

– Den unike Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport er kronen på verket i vår nåværende motorsportportefølje.

– Det er ikke bare strengt begrenset til 13 enheter. Bilen er også den siste GT3-versjonen med vår ikoniske AMG 6,3-liters V8-motor uten turbo, sier Christoph Sagemüller, leder for Mercedes-AMG Motorsport.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Ny svindel med brukte elbiler er oppfunnet i Russland

I Russland har noen lyssky karer funnet ut hvordan...

Stockholm får forbud mot å innføre verdens strengeste miljøsone

Mens alle kommuner i Danmark har fått lov til...

Presset Trump: Så Elon Musk er ikke president

Donald Trump vil virkelig kjøpe Grønland. Men hjemme i...

Frankrike dropper statstilskudd til små elbiler – har ikke råd

I et litt bisarrt politisk grep har Frankrikes regjering...

BMW melder utsolgt av bil som ikke eksisterer ennå

Det eksisterer ikke engang ennå. Og BMW var veldig...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Hybridbiler er veien til helvete, sier sparken bilsjef

Han fikk sparken som Aston Martins administrerende direktør og jobber nå med ladestasjoner. Likevel kaller Andy Palmer hybridbiler veien til helvete. Aston Martins tidligere...

Han oppfant farlig bensin og ble selv forgiftet

Det var General Motors ingeniør Thomas Midgley Jr. som oppfant blyholdig bensin. Men da oppfinnelsen skulle presenteres for offentligheten, lå han selv hjemme med...

Bilgiganten angrer – skal ikke bare bygge elbiler i 2035

Verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, angrer nå på forrige kunngjøring. Ledelsen sier at det ikke bare skal bygges elbiler i 2035. Bilprodusenten Stellantis har...

Lamborghini har levert biler til politiet i 20 år

Samarbeidet mellom politiet i Italia og Lamborghini Automobile fyller 20 år. Senest har merket fra Sant'Agata levert en Urus Performante. Lamborghini har nå levert...

England lider – bilproduksjonen er den laveste siden 1980

Bilproduksjonen har ikke gått dårligere på 38 år. Ikke siden 1980 har det blitt bygget så få biler i England. Selv ikke om flere...

Girkasse fra Renault har 15 gir men ingen clutch

Den nye motorprodusenten Horse Powertrain, som Renault er en del av, har utviklet en girkasse med hele 15 gir og uten clutch. Renaults nye...

Halvparten av sjåførene kjører minst 25 km/t for fort

Mens 36 prosent innrømmer at de suser for fort i tettere bebyggelse, innrømmer nesten halvparten at de suser minst 25 km/t. Halvparten av de...

163 ansatte jobbet 'som slaver' ved kinesiske BYD

Totalt jobbet 163 ansatte under det myndighetene kaller slavelignende forhold ved kinesiske BYDs fabrikk i Brasil. Oppdagelsen har allerede fått konsekvenser. Brasilianske myndigheter har...

BMW sparker flere ansatte etter skandale i Russland

BMW har sagt opp en rekke ansatte etter at det kom frem at over 100 biler ble smuglet inn i landet. BMW har sagt...

Russerne gir Lada Niva 124 hester og kaller det "Sport"

Avtovaz, som kom på russiske hender da Renault flyktet fra landet i 2022, har gitt Lada Niva 122 hestekrefter og kalt bilen «Sport». Grunnmodellen...

Presset Trump: Så Elon Musk er ikke president

Donald Trump vil virkelig kjøpe Grønland. Men hjemme i USA må han skyte ned ryktene om Tesla-direktør Elon Musk og presidentskapet. Donald Trump har...

BMW melder utsolgt av bil som ikke eksisterer ennå

Det eksisterer ikke engang ennå. Og BMW var veldig i tvil om den i det hele tatt skulle bygges. Men nå er Skytop Roadster...