Mercedes sin 6,2-liters V8-motor kalt M156 forsvant fra modellprogrammet for gatebiler i 2014. Nå er det også slutt i motorsportens verden.
Mercedes-AMG tar farvel med merkets siste 6,2-liters V8-motor i sine GT3-racerbiler. Den nye AMG GT3 Edition 130Y Motorsport presentert på Monterey markerer slutten på en epoke.
M156-motoren, som 6,2-liters V8 opprinnelig ble kalt, og torsump M159-varianten har blitt brukt i AMGs racerbiler i et tiår, selv etter at alternativet forsvant i gatebilene.
Og selv da motorsportskonkurrentene gikk over til mindre, turboladede motorer, holdt AMG seg til oppskriften på den store naturlig aspirerte motoren.
130Y Motorsport Edition er den ultimate banebilen, men er ikke homologert for konkurransebruk og kan sannsynligvis ikke gjøres gatelovlig. Likevel er alle 13 produserte eksemplarer reservert på forhånd til en pris på 1 million euro hver.
I GT3-bilen er ikke V8-motoren underlagt restriksjoner. Uten vanlig limiter i innsuget og med spesialbygd eksos yter 130Y 680 hk ved 7.250 o/min.
LES OGSÅ: Brabus Big Boy er en bobil med 12,8-liters dieselmotor
Motorens dreiemoment er 729 Nm ved 5.250 o/min. Det hele overføres til asfalten via en sekvensiell 6-trinns girkasse. AMG opplyser at et nytt DRS-system gjør at Motorsport Edition kan nå 322 km/t.
Bilen fikk også flere og ganske omfattende aerodynamiske oppgraderinger. Downforce alene har økt med 15 prosent takket være en ny design av frontsplitteren, vinger, sideskjørt og diffuser.
Den nye DRS-vingen er bredere enn på den homologerte racerbilen for å forbedre aerodynamisk balanse. AMG opplyser også at 130Y, med en vekt på 1.275 kilo, er lettere enn en standard GT3-bil.
takket blant annet være karbonfiberbremser, som ikke er tillatt i GT3-klassen. De måler 390 mm (foran) og 355 mm (bak) og er gjemt under 18" magnesiumhjul.
Ytterligere motorsportspesifikasjoner inkluderer en fireveis justerbar fjæring, multi-level traction control og et bur laget av karbonfiber. Selve bensintanken er på 120 liter.
Utseendet til denne GT3 er inspirert av 1952 W194, bilen som vant Carrera Panamericana-løpet og konkurrerte i Le Mans. Interiøret er inspirert av Juan Manuel Fangios SLR 300 fra 1955 med nakkestøtte og dørstropper i brunt skinn, anodiserte valnøttknotter og håndtak.
– Den unike Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport er kronen på verket i vår nåværende motorsportportefølje.
– Det er ikke bare strengt begrenset til 13 enheter. Bilen er også den siste GT3-versjonen med vår ikoniske AMG 6,3-liters V8-motor uten turbo, sier Christoph Sagemüller, leder for Mercedes-AMG Motorsport.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!