Mercedes lover å holde liv i V8- og V12-motorene

Det er nye toner fra Stuttgart. Mens AMG utvikler en ny V8-motor, lover Mercedes å holde liv i toppmodellenes V12-motor.

Da Mercedes la fram årsregnskapet for 2024 i forrige uke, dukket det opp to svært interessante nyheter – verken V8- eller V12-motoren skal noen vei.

Faktisk har AMG i Affalterbach fått beskjed om å utvikle en ny V8-motor. Det var ikke planen for bare noen år siden.

I 2023 vil Mercedes C63 AMG kun ha en 4-sylindret hybridmotor med et slagvolum på to liter. Mercedes mente det var riktig vei å gå.

Det vil si til de omvendte seg. Foreløpig ryktes det at den nye 8-sylindrede motoren som kommer fra AMG først og fremst skal brukes i en ansiktsløftning av C63. AMG vil også bekrefte at motoren er på vei. Les mer om det her.

En annen ting er at 6-liters V12-motoren kan og bør holdes i live «på utvalgte markeder», slik Mercedes-toppsjefen beskriver det.

Mercedes legger sin største motor i Maybach S600 og de pansrede S-Klasse Guard-modellene. I tillegg leverer AMG en versjon av motoren til Pagani i Italia.

Men merket fra Stuttgart er faktisk det eneste fra Tyskland som til og med har V12-motoren på programmet. BMW la sine V12-er i graven i 2022, og Audi endte opp med en W12 da daværende A8 skulle gå av med pensjon i 2017.

Tilbake hos Mercedes bekrefter siste nytt at V8-motoren i det minste er utviklet for også å møte gjeldende og kommende utslippskrav i Europa.

Dette er mulig fordi motoren er utviklet for å passe til AMGs første egenutviklede plattform noensinne. Den tyskerne kaller AMG.EA.

Ledelsen nevnte ikke statusen til Mercedes 3-liters inline-sekser i forbindelse med fjorårets regnskap. Men fans av den motoren kan være trygge på at den neppe forsvinner, nå som en ny V8-motor er på vei.

Mercedes er ikke den eneste som holder liv i forbrenningsmotoren og kaster ressurser på den. Porsche annonserte tidligere denne måneden at de er klare til å bruke 800 millioner euro på utviklingen av forbrenningsmotoren.

Porsche vil trenge beløpet, som tilsvarer 6 milliarder danske kroner, fordi merkevarens strategi med elbiler har feilet.Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å...

Rolls-Royces nye 26,8-liters V12 har 2222 hestekrefter

12V2000 M96Z er kanskje et langt navn, men bak...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...